Katrine Fylking

Blog

Den kommende periode i DLF – er helt afgørende!

Den kommende periode i Danmarks Lærerforening vil blive husket som den tid, hvor lærerforeningen stod med alt eller intet. Alt er lagt på skinner til at lykkes med – endelig – at indgå en central arbejdstidsaftale. Det er vores primære og vigtigste opgave som fagforening, at vi sikrer medlemmerne aftalte og ordentlige arbejdsforhold.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er høje forventninger til foreningens resultat ved de kommende periodeforhandlinger. Mange drømmer om, at vi allerede i starten af foråret kan indgå en central arbejdstidsaftale og endelig få afsluttet det lange forløb, vi har været igennem og får gjort op med et ikke fungerende aftalesystem. 

En central arbejdstidsaftale, en central ressourcebindende arbejdstidsaftale, en central ressourcebindende arbejdstidsaftale med fleksibilitet, en central ressourcebindende arbejdstidsaftale med fleksibilitet og tid til forberedelse og efterbehandling af undervisning, en central ressourcebindende arbejdstidsaftale med fleksibilitet og tid til forberedelse og efterbehandling af undervisning og tid på opgaver. Eller en central aftale med lokale bindinger. Der er mange bud på og ønsker til, hvad en central arbejdstidsaftale skal indeholde. Og de fleste af os kan sagtens komme med bud på, hvordan vi kan skabe nogle bedre arbejdsvilkår for lærerne med en arbejdstidsaftale. Vi ved godt, hvad der skal til. 

Der er mange ting, som kan få indflydelse på, hvordan en arbejdstidsaftale kommer til at se ud. Jeg vil slå et slag for, at vi internt i foreningen diskuterer de forskellige muligheder blandt andet ud fra kommissionens anbefalinger og vores erfaringer med lokale aftaler, som vi efterhånden har mange forskellige bud på. 

Katrine Fylking

Tilføj beskrivelse

Der er nogle ting, som jeg mener er helt afgørende for vores kommende arbejde med en arbejdstidsaftale. Vi skal tilbage på aftalesporet, og vi skal indgå en arbejdstidsaftale i respekt for aftalesystemet og den danske model. Vi skal selvfølgelig være åbne overfor at gå nye veje, men at vi viger fra en juridisk bindende central aftale, kan jeg ikke se for mig.

Det er vigtigt, at vi ikke lader vores centrale arbejdstidsaftale miste værdi på baggrund af løfter om lokale aftaler i kommunerne. Vi skal have gjort op med, at politiske vinde og økonomi i den enkelte kommune er afgørende for lærernes arbejdsvilkår. Vi skal løfte de kommuner, som af forskellige årssager stadig arbejder under meget pressede vilkår. 

Vores aftale skal være konkret. Vi har oplevet ved de sidste overenskomstforhandlinger, at det har været rigtig svært for tillidsrepræsentanterne at udføre deres opgave på skolerne, fordi resultaterne har været gennemsyret af bestræbelser og hensigtserklæringer. Det skal vi bort fra. 

Det vigtigste i arbejdet med en arbejdstidsaftale er, at ALLE lærere får en reel mulighed for at løse deres opgaver tilfredsstillende. At lærerne kan lykkes i deres arbejde, skal blive en realitet på alle skoler.

Jeg glæder mig til at læse kommissionens anbefalinger. Per B. Christensen har undervejs i forløbet givet udtryk for, at ingen af parterne vil have armene over hovedet, når de læser anbefalingerne. Det forsøger jeg at indstille mig på, men armene over hovedet eller ej, så har jeg høje forventninger til forhandlingsforløbet og til resultatet. Jeg er indstillet på, at det bliver hårdt arbejde, men vi skal have en central arbejdstidsaftale, som kan gavne lærerne i hele landet, og vi har i allerhøjeste grad brug for at genoprette aftalesystemet.