Lars Holmboe

Blog

Ja, de nationale test skal på værksted … eller til skrot

I mit tilfælde faldt valget på at gøre - ingenting. Ikke noget som helst. Jeg fortsatte med at undervise Maria, som jeg hele tiden havde gjort. I dag går hun i 3.g, og det ender såmænd nok med en fin hue på hendes hoved til sommer.”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De nationale test får endnu et skud for boven af leder for Nationalt Center for Skoleforskning, Christian Christrup Kjeldsen i en kronik i på Folkeskolen.dk den 8.11. Han kritiserer, at usikkerheden i resultaterne er for stor, at spredningen simpelthen er så stor, at der for et alt for stort mindretal af eleverne simpelthen ikke fremkommer en bedømmelse, der er bare i nærheden af at være retvisende.

Jeg har selv oplevet det flere gange. I Politiken Skoleliv den 7.11. skriver jeg følgende om Maria:

»Mangelfuld« og »ikke tilstrækkelig.«

Lars Holmboe

Tilføj beskrivelse

Jeg forstod ingenting. Var det min Maria, som blev betegnet sådan? Maria lå konstant omkring de 7 i retskrivning og læsning. I hvert fald fik hun oftere 10-taller end 4-taller. Hvordan kunne så det være, at de nationale test betegnede hendes evner som mangelfulde eller endda ikke tilstrækkelige? Skolens læsevejleder lykkedes ikke med at gøre mig klogere, og hvad gør man så? I mit tilfælde faldt valget på at gøre - ingenting. Ikke noget som helst. Jeg fortsatte med at undervise Maria, som jeg hele tiden havde gjort. I dag går hun i 3.g, og det ender såmænd nok med en fin hue på hendes hoved til sommer.”

Hvornår er elevens resultat i de nationale test så ubrugelige, at den bedste handlingsplan er ikke at ændre noget som helst? Det får vi jo aldrig at vide, hvorfor de handleplaner, vi sætter i gang på nogle gange storstilede møder med læringsvejledere og andet godtfolk, alt for ofte blot bliver skud i tågen.

Christian Christrup Kjeldsen skriver i således i sin kronik:

“31 procent af eleverne, der på den kriteriebaserede tilbagemelding for »sprogforståelse« fik det højest mulige resultat (»fremragende«), fik karakterer på 4 eller derunder ved eksamen.”

Hans løsningsforslag?

“...skulle vi køre testen på autoriseret værksted for en tid?

Mit svar: JA! Hvis de da ikke helt skal til skrot. I hvert fald må lærerne inddrages i arbejdet, hvis nationale test nogensinde skal leve derude. Det vil være mit fokus i mit arbejde som hovedstyrelsesmedlem, skulle jeg blive valgt.