Peter Plambøck Jørgensen

Blog

Teknologiforståelse

Betydningen af dansk, historie og samfundsfag i forhold til teknologiforståelse må ikke undervurderes

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Boston Dynamics, som er førende indenfor mobil robotteknologi, har lavet nedenstående lille video som en nytårshilsen til dem, der kunne have interesse i at få et indblik i, hvordan fremtiden kommer til at se ud på arbejdsmarkedet.

Peter Plambøck Jørgensen

Jeg er optaget af mange emner, men har nok en rød tråd, som handler om teknologiforståelse og deraf mere specifikt udfordringen med at få det digitale til at give mening i en menneskelig sammenhæng, herunder i skolesammenhæng. Interessen betyder selvfølgelig at jeg er nødt til at forholde mig til emner som pædagogik, didaktik, dannelse og det rumlige i forhold til at få IT ind i en meningsfyldt sammenhæng når det gælder undervisning. På min blog er jeg drevet af et ønske om at vise muligheder i stedet for begrænsninger i forhold til lærergerningen. Jeg har selv været udsat for den traumatiserende implementering af reformen og har indset, at vi som lærere bliver nødt til selv at tage stafetten for at komme videre. Ellers tror jeg ikke der sker noget.

Robotternes umiddelbare anvendelsesmuligheder spænder bredt fra omsorg til krigsførelse, hvilket kunne give anledning til refleksioner i forhold til betydningen af at introducere teknologiforståelse bredt i undervisningen i Folkeskolen.

Det handler ikke kun om de tekniske aspekter ved fænomenet, men i endnu højere grad om at kunne diskutere de etiske og moralske konsekvenser, som følger med anvendelsen af teknologien. 

Historie, samfundsfag og dansk bør i den forbindelse få en central rolle i forhold til at skabe en forståelsesramme hos eleverne, som handler om andet end funktionalitet. Ved at skabe spændende og engagerende undervisningsforløb om teknologiens fordele og ulemper i disse fag, kan eleverne udvikle deres evner til kritisk at tage stilling til hvordan teknologianvendelsen skal se ud i fremtiden.

https://youtu.be/fn3KWM1kuAw