Per Fibæk Laursen

Blog

Gør ikke teknologiforståelse til selvstændigt fag

Hvis noget først en gang er blevet obligatorisk fag i folkeskolen, slipper vi aldrig af med det igen. Derfor skal man tænke sig meget godt om, inden man indfører teknologiforståelse som selvstændigt fag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal være meget forsigtige med at indføre nye obligatoriske fag i folkeskolen. Der er ingen historiske eksempler på, at man er sluppet af med et fag, der en gang er blevet indført. Fag kan fusioneres, opdeles igen, og de kan skifte navn. Men afskaffes kan de ikke. Det er naturligvis ikke rationelt, at det er sådan, men de historiske erfaringer tyder på, at det faktisk forholder sig sådan. Et nyt obligatorisk fag vil være, om ikke for evigheden, så for et århundrede eller to.

Per Fibæk Laursen

Professor i pædagogik på DPU, uddannet som magister og ph.d., forfatter til bøger om didaktik og pædagogik. Skoleven (frivillig, ulønnet hjælpelærer) på en folkeskole i Roskilde. Interesseret i pædagogisk teori og forskning, som er mine arbejdsområder. Derudover optaget af skole- og uddannelsespolitik.

It er et vigtigt og påtrængende tema i disse år og har været det i nogle årtier. Men ingen siger, det vil blive ved med at være det. Måske er it om et par årtier et aspekt af mange dele af vores hverdag, men uden at påkalde sig særlig opmærksomhed eller stillingtagen. Lidt som elektricitet i dag. Alligevel vil man næppe kunne slippe af med et eventuelt fag i teknologiforståelse. Der knyttet sig med tiden så mange interesser til et fag, at det ikke er til at afskaffe, selv ikke hvis der er gode argumenter for at gøre det.

It er en aktuel udfordring, javel. Men vi ødelægger skolen, hvis vi indfører et nyt fag, hver gang der dukker nye udfordringer op, som nogen vil have skolen til at tage sig af. Og som Anders Thorsen viste for nylig, så vrimler det med forslag om nye fag: FN's verdensmål, køn & identitet, privatøkonomi, etik osv. Argumenterne for flere af disse forslag er lige så gode som for teknologiforståelse.

Tilhængerne af teknologiforståelse som nyt obligatorisk fag overvurderer, hvor fundamentalt it er i vores kultur. It er ikke noget nyt sprog på linje med verbalsprog, matematik eller musik, som det ellers er blevet hævdet. It er en særlig variant af det matematisk-logiske sprog. 

Selvfølgelig skal skolen undervise i aktuelle samfundsmæssige udfordringer, herunder it. Det vil man med god grund kunne gøre i de fleste af de eksisterende fag. Det giver ikke de bindinger, som følger med et nyt fag.