Fremtidens superlærere
Blog
Fremtidens læreruddannelse: Lyt nu til hverdagens eksperter!
Vi når knap nok at få et indtryk af eleverne på seks uger, derfor skal der længere praktikker ind i læreruddannelsen. Mere praktik, altså praktik på alle årgange, vil give en større sammenhæng på uddannelsen og mere motivation hos de studerende. Derudover så vil det være utroligt fedt, hvis alle praktiklærere har praktiklæreruddannelsen – det vil give en mere kvalificeret praktikoplevelse. Så MERE, LÆNGERE og BEDRE praktikker, tak!
De seneste to uger er der udkommet to debatindlæg om fremtidens læreruddannelsen af henholdsvis lektor på læreruddannelsen UCN Aalborg, Bodil Christensen (her på folkeskolen.dk) og uddannelseschef for læreruddannelsen UCN, Peter Larsen (på UCNs hjemmeside). Når underviserne og ledelsen på UCN har været ude at tale om fremtidens læreruddannelse, tænkte jeg, at det var sin plads, at fremtidens skolelærer og nuværende hverdagsekspert også kommer på banen med sine tanker og ideer.
Langt hen ad vejen er jeg enige med Bodil Christensens ti bud og Peter Larsens tanker om mindre ydre styring af læreruddannelsen. Der hvor jeg oplever de største problematikker på den nuværende læreruddannelse er praktikken, manglende undervisningstimer og mange timers selvstudie.
I forhold til praktikken er jeg 100% enige med Bodil og Peter. Vi skal have praktik på alle årgange om mere ”hands-on” og teori-praksiskobling. Vi når knap nok at få et indtryk af eleverne på seks uger, derfor skal der længere praktikker ind i læreruddannelsen. Mere praktik, altså praktik på alle årgange, vil give en større sammenhæng på uddannelsen og mere motivation hos de studerende. Derudover så vil det være utroligt fedt, hvis alle praktiklærere har praktiklæreruddannelsen – det vil give en mere kvalificeret praktikoplevelse. Så MERE, LÆNGERE og BEDRE praktikker, tak!
Derudover ser jeg en stor problematik i den måde, vi snakker om de studerendes engagement og dygtighed. Vi har dygtige og engageret studerende på læreruddannelsen! Vi skal udvikle en læreruddannelse, der kan holde på dem og udvikle dem til deres fulde potentiale. Og jeg har tænkt på følgende løsning:
Jeg anser mig selv som en engageret studerende. Men jeg har utroligt svært ved at blive motiveret til at forberede mig og gå til undervisning, når jeg ved, at mine de dygtige undervisere ikke kan levere den inspirerende, undersøgende og gode undervisning, som de så gerne vil og kan grundet for lidt forberedelsestid og for få undervisningstimer. Den ordinære lærerstuderende har i gennemsnit 12 timers undervisning om ugen ud af et fuldtidsstudie. Resten går til gruppearbejde, selvstudie og forberedelse, hvilket jo også er en essentiel del af uddannelse, men vi skal måske snakke om, hvordan fordelingen skal være og hvordan det bliver mere kvalificeret?
Jeg har ikke et svar på fordelingen, men jeg hørt mange studerende klage over for få konfrontationstimer og for mange timers selvstudie. Det tænker jeg hænger sammen med at den megen tid til selvstudie og forberedelse er svær at hitte ud af for mange studerende. For nyligt sad jeg til studierådsmøde i Aalborg, hvor vi snakkede om den seneste studieundersøgelse. Den viste, at mange studerende vurderer, at de ikke bruger nok timer på deres studie. Vi kom til at snakke om grunden hertil. Jeg tror grunden hertil ligger i, at mange studerende ikke anser det at tegne og male udenfor undervisningen for en billedkunstlærerstuderende eller se en historisk film for en historielærerstuderende som selvstudie. Selvstudie kan være mange ting og ikke kun at læse lærerfaglige tekster udover pensum. Jeg har desværre oplevet mange studerende, der ikke har den opfattelse. Derfor tror jeg at flere undervisningstimer og bedre forudsætninger for kvalificerer selvstudiet vil give flere engageret og dygtige studerende, som bliver på uddannelsen.
Jeg vil slutte af med at opfordre politikere og ledelsen på læreruddannelserne rundt om i landet til at lytte på de utrolig kloge hverdagseksperter, der findes i form af undervisere og studerende. På den måde får vi skabt de bedste rammer for en læreruddannelse, der skaber fremtidens superlærer!
Læs de to indlæg her:
Bodil Christensen: https://www.folkeskolen.dk/1867214/ny-laereruddannelse-laerer-er-noget-man-bliver-sammen-med-andre?fbclid=IwAR0qQgIQsQEm-VFXD54ellTICALDhKwpj1s776avB9rE-imNHuamETKRC9s
Peter Larsen: https://www.ucn.dk/om-ucn/presse/presse/debatindl%C3%A6g-og-kronikker/nyhedsvisning?Action=1&NewsId=544&M=NewsV2&PID=1544523&fbclid=IwAR1moktW51ufuf0AD6DRmtS5NFU3eTQfBbpg3DBcO-pMn11_IWFHW14te7o