Sten Larsen

Blog

Ideer til Folkeskolen.dk – til efter sommerferien

Lad mig få et mere proaktivt Folkeskolen.dk. Gå mere til biddet, når ferien er slut. Regering, politikere, embedsfolk, organisationer og institutioner trænger i den grad til kritisk, journalistisk opmærksomhed. Vi drukner i spin og dybe mærkeligheder.

Publiceret Senest opdateret

Nå, men for eksempel Minksagen og den store FE-sag med Lars Findsen fra Forsvarets Efterretningstjeneste i rollen som landsforræder, - de sager har da heldigvis ikke noget med folkeskolen og undervisning at gøre? De handler slet ikke om skole?

Sten Larsen

Tidligere lærer i folkeskolen og lektor i læreruddannelsen i de pædagogiske fag. Cand.pæd. i historie. Skriverier igennem årene. Nu pensionist. Med flere skriverier og redigeringer. Og en lille bid i læreruddannelsen på Carlsberg. Og supervisionsarbejde på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Og anmelderarbejde og blogskriv. Webredaktør på HistorieWeb.dk. Hovedbusiness: Otte børnebørn.

Nej, men de handler principielt om det samme tynde øl. Enorme kvalitetsdyk i politik og administration. Min personlige allergisæson med snot, snue og tårer er blevet et helårsfænomen. Og håndkøb slår ikke længere til. Dybest set er jeg rystet.

Gå nu ud, Folkeskolen.dk, og marker en vedvarende spørgende og problematiserende tilgang til mangfoldige områder, som trænger til det. Ja selvfølgelig, I har noget i forvejen, men ikke nok. Her tre hurtige fra kassen til staben af dejligt solbrunede, udhvilede og dybdeborende journalister, når de vender hjem fra ferie. Lige til at knappe op. Blot tre eksempler her:

  • Hvordan kan ligestillingsminister Trine Bramsen (S) stille forslag om, at lærere fremover skal være forpligtet til at indberette mistanke om hjemlig vold, når lærere i forvejen og i årevis har haft en tung og personlig pligt til skærpet underretning til kommunen? Hvor kommer et sådant regeringsforslag fra? Og hvorfor? Og hvor skal det hen?
  • Hvordan kan samarbejdsprojektet ”Sammen om Skolen” (som er lig med alle tunge spillere på folkeskoleområdet, inklusive staten og DLF) gentagne gange melde ud, at Fælles Mål skal fjernes - at skolen kun skal være formålsstyret - uden at nogen tilsyneladende løfter et øjenbryn og rynker panden? At de mål, der skal gælde i skolen, ikke skal fylde mere end et par A4-sider, som børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) udtrykker det. Halleluja, er dette en annonceret grundskolerevolution – på baggrund af flere års mislykket målstyringsregimente? Hvad er styringsalvoren i det her? Er det en redningsaktion, som i øvrigt stort set svarer til ånden i ideal nr. 10 i DLFs Folkeskoleideal? Altså: hvor kommer et sådant forslag reelt fra? Og hvorfor? Og hvem skal føre det hvor hen og på hvilken tid?
  • Hvordan kan staten i samme åndedrag nedsætte en arbejdsgruppe, som skal omsætte det nye kanonkrav om Holocaust i historiefaget til undervisning i praksis? Striben af kanonpunkter i historie er i sig selv tydelig Fælles Mål-statsstyring, og en detaljeret redegørelse for Holocaust i praksis – sammen med Augustoprøret og Jødeaktionen i 1943 – er en endnu strammere styring. Vel temmelig fjernt fra ideal nr. 10 hos DLF? Og vel i direkte modstrid med projekt ”Sammen om Skolen”? Skal der bare ikke være mening og sammenhæng i noget af det?
    God sommer!