Sten Larsen

Blog

Med Nye Fælles Mål bygger Antorini videre på statens babelstårn

Allerede i 2000-tallets første årti påbegyndte politikerne det langvarige forsøg med detaljeret styring af skolens (historie)undervisning, og Nye Fælles Mål fra 2014 gør blot babelstårnet endnu højere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I stedet for at satse på kvalitet og kunnen i målsætningsarbejdet i lærernes og elevernes dagligdag - og lægge midler og kræfter i dét - så har skiftende regeringer, politikere og håndgangne fagfolk gang på gang i 2000-tallets begyndelse demonstreret en markant tro på direkte statsstyring for ”at styrke det faglige niveau i folkeskolen”, som Ulla Tørnæs udtrykker det allerede i 2002.

Sten Larsen

Tidligere lærer i folkeskolen og lektor i læreruddannelsen i de pædagogiske fag. Cand.pæd. i historie. Skriverier igennem årene. Nu pensionist. Med flere skriverier og redigeringer. Og en lille bid i læreruddannelsen på Carlsberg. Og supervisionsarbejde på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Og anmelderarbejde og blogskriv. Webredaktør på HistorieWeb.dk. Hovedbusiness: Otte børnebørn.

Her blot et rent kvantitativt blik på udviklingen med Historie som eksempel. Årstallene er for faghæfterne fra og med 1995. I de skiftende faghæfter er målene for historieundervisningen talt op. Optællingen gælder statens styrende og obligatoriske retningslinjer FØR læseplanniveau i de enkelte faghæfter, på 3.-9. klassetrin:

Historie 1995:

• 9 indholdsaspekter, der skal erhverves ”indsigt” i

• 8 regulære færdighedsmål

Historie 2002 (Klare Mål):

• 16 kundskabs- og færdighedsmål (ckf)

• 64 delmål (vejledende, men obligatoriske hvis kommunen ikke beslutter egne delmål)

Historie 2004 (Fælles Mål I):

• 16 slutmål

• 80 trinmål

• 65 veje at gå (vejledende, men obligatoriske hvis kommunen ikke beslutter egne veje)

Historie 2009 (Fælles Mål II):

• 14 slutmål

• Historie-kanon, 29 punkter

• 28 trinmål

Historie 2014 (Nye Fælles Mål):

• 9 kompetencemål

• Historie-kanon, 29 punkter

• 88 videns- og færdighedsmål 

Målorgier kan være interessante i sportslige sammenhænge men burde ikke være det i skolesammenhænge – og slet ikke, når det er staten, der melder ud. Tendentielt synes devisen for staten imidlertid at være; jo flere mål des bedre og jo mere detaljerede des bedre. Hvor stammer denne statsforestilling egentlig fra?

Bemærk også, at 2014, som skulle være mindre rent kvantitativt og forenklet i forhold til forgængerne, reelt er dobbelt så omfattende som 2009-faghæftets retningslinjer.