Sten Larsen
Blog
Med Nye Fælles Mål bygger Antorini videre på statens babelstårn
Allerede i 2000-tallets første årti påbegyndte politikerne det langvarige forsøg med detaljeret styring af skolens (historie)undervisning, og Nye Fælles Mål fra 2014 gør blot babelstårnet endnu højere.
I stedet for at satse på kvalitet og kunnen i målsætningsarbejdet i lærernes og elevernes dagligdag - og lægge midler og kræfter i dét - så har skiftende regeringer, politikere og håndgangne fagfolk gang på gang i 2000-tallets begyndelse demonstreret en markant tro på direkte statsstyring for ”at styrke det faglige niveau i folkeskolen”, som Ulla Tørnæs udtrykker det allerede i 2002.
Her blot et rent kvantitativt blik på udviklingen med Historie som eksempel. Årstallene er for faghæfterne fra og med 1995. I de skiftende faghæfter er målene for historieundervisningen talt op. Optællingen gælder statens styrende og obligatoriske retningslinjer FØR læseplanniveau i de enkelte faghæfter, på 3.-9. klassetrin:
Historie 1995:
• 9 indholdsaspekter, der skal erhverves ”indsigt” i
• 8 regulære færdighedsmål
Historie 2002 (Klare Mål):
• 16 kundskabs- og færdighedsmål (ckf)
• 64 delmål (vejledende, men obligatoriske hvis kommunen ikke beslutter egne delmål)
Historie 2004 (Fælles Mål I):
• 16 slutmål
• 80 trinmål
• 65 veje at gå (vejledende, men obligatoriske hvis kommunen ikke beslutter egne veje)
Historie 2009 (Fælles Mål II):
• 14 slutmål
• Historie-kanon, 29 punkter
• 28 trinmål
Historie 2014 (Nye Fælles Mål):
• 9 kompetencemål
• Historie-kanon, 29 punkter
• 88 videns- og færdighedsmål
Målorgier kan være interessante i sportslige sammenhænge men burde ikke være det i skolesammenhænge – og slet ikke, når det er staten, der melder ud. Tendentielt synes devisen for staten imidlertid at være; jo flere mål des bedre og jo mere detaljerede des bedre. Hvor stammer denne statsforestilling egentlig fra?
Bemærk også, at 2014, som skulle være mindre rent kvantitativt og forenklet i forhold til forgængerne, reelt er dobbelt så omfattende som 2009-faghæftets retningslinjer.