Sten Larsen

Blog

Antorinis snarlige mareridt – ny formålsparagraf!

Cirka 200 ord, siger en interessant blog-guru, er den ideelle længde for et blogindlæg. Så lad os komme i gang – og i øvrigt fortsætte næste gang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mind the gap!

Sten Larsen

Tidligere lærer i folkeskolen og lektor i læreruddannelsen i de pædagogiske fag. Cand.pæd. i historie. Skriverier igennem årene. Nu pensionist. Med flere skriverier og redigeringer. Og en lille bid i læreruddannelsen på Carlsberg. Og supervisionsarbejde på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Og anmelderarbejde og blogskriv. Webredaktør på HistorieWeb.dk. Hovedbusiness: Otte børnebørn.

Snart er der reel risiko for at falde ned mellem de Nye Fælles Mål (NFM) og selve formålsparagraffen i skoleloven. De daglige advarsler i Tuben i London er alvorlige nok – og det er det på sæt og vis også, når interne embedsfolk i undervisningsministeriet og servile, eksterne folk utvivlsomt pt hvisker ministeren i ørerne: ”Mind the gap, Antorini! Når Nye Fælles Mål er helt klappet og klar, så er der alt for stor afstand mellem NFM og formålsparagraffen. Du bliver nødt til at lave en ny §1 i skoleloven.”

Her vil ministeren imidlertid himmelvende øjnene et par gange og forklare de interne og eksterne håndgange mænd og kvinder, at hun selvfølgelig ikke kan komme med en ny formålsparagraf umiddelbart før et folketingsvalg – og slet ikke, når den eksisterende formålsparagraf er relativt bredt respekteret.

Kun viden & færdigheder i NFM. Dannelsesforventninger i formålsparagraffen. Clash. Hvor længe, Antorini?

200 ord. Det er nu. Temaet uddybes derfor i næste uge. Lad os mødes – samme tid, samme sted.