Sten Larsen
Blog
Kører platformene med det hele?
Det er rigtig godt, at vi har fået Tanggaard-udvalgene, og udfordringerne er til at få øje på.
Lene Tanggaard-udvalget – og underudvalget specifikt om Læringsplatformene – har heldigvis fået eksistens og krop. Tak til undervisningsministeren. Der skal konstruktivt tjekkes op på….der skal eventuelt foreslås modificeringer af…der skal eventuelt foreslås tilbagerulninger af…osv.
De to udvalg må som bekendt sejle i et temmelig skærfyldt farvand; indholds-interesseskær, politiske interesseskær, kæmpe økonomiske interesseskær. Gad vide, hvilket materiale udvalgsskibene skal være konstrueret af for at klare skærene?
Kommunernes Landsforening (KL) har nu i årevis investeret millioner og atter millioner i den kommende digitale platform, AULA, som alle kommuner og skoler skal benytte fra og med 2019. Det er afløseren for Skoleintra. Naive sjæle – som mig selv – kunne så tro, at der med den offentlige økonomis AULA kunne stilles visse modificerende krav til de privatøkonomisk baserede Læringsplatforme. Eller endnu bedre: at et moderne, fleksibelt AULA helt kunne afløse/overflødiggøre Læringsplatformene i den daglige praksis?
Men det er netop naivt. Diskussionen eksisterer ikke mere. Hvis den da nogensinde har eksisteret? AULA kommer i høj grad til at understøtte Læringsplatformene.
KLs og flere ministeriers aftale om både Læringsplatforme og AULA er indgået helt tilbage i 2014. Det hedder Brugerportalinitiativet – BPI. Og det er KOMBIT, der skal sørge for at platformen er klar til 2019 – KOMBIT er kommunernes it-organisation, kommunernes it fællesskab.
Måske bør udvalgsskibene sejle en tur omkring AULA-skæret også? Om ikke andet, så i det mindste for at undgå at sejle ind i det.