Sten Larsen

Sten Larsen

Blog

PS - kan Pædagogiske Statsrevisorer placere og udmåle et ansvar?

Her blot et PS til en anmeldelse af professor Per Fibæk Laursens seneste bog Dialog – realistiske ambitioner for folkeskolen. I bogen snakker Fibæk om ”regereri”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når Per Fibæk Laursen taler om regereri i forhold til skolen, så henviser han til den flerårige tendens til at søsætte centralistisk udtænkte projekter, som skal ændre skolen. Styre skolen. Gerne helt ned i den daglige undervisning. Herunder vel også kompetencemål, vidensmål og færdighedsmål, ja, hele læringsmålsparadigmet. De Forenklede Fælles Mål, som nu skal forenkles-:)

Sten Larsen

Tidligere lærer i folkeskolen og lektor i læreruddannelsen i de pædagogiske fag. Cand.pæd. i historie. Skriverier igennem årene. Nu pensionist. Med flere skriverier og redigeringer. Og en lille bid i læreruddannelsen på Carlsberg. Og supervisionsarbejde på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Og anmelderarbejde og blogskriv. Webredaktør på HistorieWeb.dk. Hovedbusiness: Otte børnebørn.

”Det er ikke kun politikere og forvaltningsfolk, der gør sig skyldige i regereri”, siger Fibæk på side 15 i sin bog, ”Også mine egne fagfæller blandt didaktikere og de pædagogiske forskere har samme tilbøjelighed.” Når vi snakker skolereform, L 409 & de såkaldte Forenklede Fælles Mål, tænker jeg:

Måske bør vi efterhånden have en parallel til Statsrevisorerne? Pædagogiske Statsrevisorer?

Personligt er jeg hele året vinteragtig træt af skandaler i det offentlige og ekstraudgifter til skatteborgerene. Om det er tog, der ikke kan køre, og som yderligere skal finansieres for at komme på skinnerne, om det er uduelige og kontraproduktive it-systemer, som smarte it-firmaer stadig kan tjene mængder af penge på, om det er energiinfrastruktur, som privatiseres og sælges til spotpris, om det er Skat, som gennemhulles, om det er bestyrelser, som får og giver mere end rigeligt for deres såkaldte ansvar, de alligevel aldrig påtager sig eller pålægges…

Eller om det faktisk er en skolereform, en ganske speciel form for overenskomst, et målorgie og et tilhørende styringsparadigme og private læringsplatforme, -  så kunne der være brug for en instans, hvor man på et tidspunkt kalder til ansvar (også når der rulles tilbage), en instans, hvor man kunne få en vurdering af ansvarets omfang?

Hvor er med andre ord folkeskolens Pædagogiske Statsrevisorer? Hvor er den institution, hvor vi kan kalde politikere, undervisningsministre, professoren, udviklingschefen - og andre - til ansvar? Eller i det mindste få en vurdering af ansvarets omfang?

Powered by Labrador CMS