Sten Larsen

Blog

Forlaget følger op på anmelderens forslag

Artikel til lærerne – med kritik af målstyringen i Fælles Mål 2014. Artiklen er fra en ny bog til de pædagogiske fag i læreruddannelsen og er nu gratis tilgængelig for alle.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anmelder ved Folkeskolen.dk, Nina Eriksen, skriver i sin anmeldelse af den nye grundbog Pædagogik og Lærerfaglighed, at flere af bogens kapitler sagtens kan bruges ude på lærerværelserne som oplæg til faglige diskussioner. Hun peger eksempelvis på bogens kapitel om målstyring og på kapitlerne om it-teknologi. Se anmeldelsen her.

Sten Larsen

Tidligere lærer i folkeskolen og lektor i læreruddannelsen i de pædagogiske fag. Cand.pæd. i historie. Skriverier igennem årene. Nu pensionist. Med flere skriverier og redigeringer. Og en lille bid i læreruddannelsen på Carlsberg. Og supervisionsarbejde på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Og anmelderarbejde og blogskriv. Webredaktør på HistorieWeb.dk. Hovedbusiness: Otte børnebørn.

Forlaget har – glædeligt nok - fulgt op på anmelderens forslag. Der er således mulighed for at hente eller læse på skærmen bogens kapitel 16: Målstyringsparadigmet i skolen og kompetencetænkningen. Det kan ske her.

Artiklen har en kritisk holdning til målstyringsproblematikken i skolen og argumenterer både teoretisk og praktisk. Grundholdningen i artiklen er imidlertid, at det selvfølgelig er vigtigt med mål i undervisningen, at vi ved, hvad vi gør og hvorfor, at der er tydelige intentioner. Men dagligdagen kan og skal ikke være et måltyranni.