Håndværk og design på Frilandsmuseet

Blog

Juleværksted og håndværk på Herregården

”I denne uge har vores 5. klasse været på juleværksted på Frilandsmuseet. Mens vi bagte småkager, lærte vi en hel masse om julen i gamle dage”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da vi, lærerne fra Lundtofte Skole og underviserne på Frilandsmuseet, i sommerens varme planlagde denne og de næste ugers undervisning på planen, talte vi om hvorvidt dette ville høre ind under håndværk og design eller ej.

Vi havde en runde hvor vi kom med ideer og hvor vi kunne møde hinanden i de forskellige tilgange for det bedste læringstilbud til vores elever. Lærerne på skolen skal forholde sig til læseplanerne for faget og museets tilgang er, at formidle i en historisk kontekst og mere tværfagligt i ordets bredeste forstand.

Vi talte om at lave lys, om det var kedeligt eller ej, om det at lappe tøj, sætte knapper i og stoppe strømper ville være relevant og spændende nok.

Håndværk og design på Frilandsmuseet

På grund af ombygning skal 5. årgang fra Lundtofte Skole undervises i håndværk og design på Frilandsmuseet i et år. Undervisningen er planlagt af tre lærere fra skolen og to af museets ansatte, som vil præsentere eleverne for håndværk gennem tiden. Det bliver en spændende og udfordrende tid, som vi håber måske kan inspirere andre. Billederne til bloggen er taget af eleverne selv, mens lærerene fra Lundtofte Skole har skrevet teksterne.

Det er død relevant! Og nu skal I høre vore argumenter… okay, den med lysene droppede vi -men det er nu stadig en hyggelig ide og stearinlys farvet i toner, twistede lys er dyre i små lækre brugskunstbutikker;-) Men lad os dele den i to.

”Hvorfor lappe tøjet?”

Først den med at lappe tøj, sætte knapper i og stoppe strømper… Hvorfor? De kan jo bare købe noget nyt og hvem vil gå med lapper???

Ja, både den historiske kontekst som vores forløb bygger på Frilandsmuseet som jo næsten er en selvfølgelighed, men også midt i den vigtige lidt glemte klimadebat.

Vores elever skal lære om bæredygtighed, genbrug i forhold til den forbrugskultur vi også er præget af.

De har gennem de sidste måneder set eller hørt om nogle af de ofte lange og hårde processer der ligger bag håndens arbejde for 100-200 år siden.

Jul og historier fra gamle dage

Så kommer vi til det med jule værkstederne bagning osv.

I vores diskurs ser vi arbejdet i køkkenet og med husflid som håndværk og som en del af det vi ønsker at eleverne med som et reelt indblik af ”de gamle håndværk”

Først var vi på besøg på en gård fra Sønderjylland. Her fortaltes om gården og jul i gamle dage. Vi så et af de første fine juletræer med pynt vi til dels kunne genkende fra i dag, om end det var mere sparsomt pyntet. Derefter besøgte vi kokkepigen Inge Mette i hendes varme køkken på den gamle herregård.

Hun fortalte om de 12 juledage mellem juleaften frem til Hellig 3. konger den 6. januar. Det var ikke selv juleaften der var den vigtigste, men samvær, god mad og hygge der var vigtigst.

Hun fortalte om knivene som blev sat over dørkarmene, for at holde hekse og andet fra døren.

Der blev lavet julekager med kanel, mandler og sukker specielt til herremanden og de fine gæster og pebernødder mm til dem der arbejdede på gården.

Æbleskiver og pebernødder har tidligere været en del af lønnen, når man var i tjeneste.

Eleverne blev delt i 3 grupper, bage småkager, lave juleklip og julehistorie/lege.

Alle elever nåede igennem alle 3 værksteder, men igen, var vi hjemme havde vi sagtens kunne bruge mere tid og det kunne uden tvivl udbygges mere. Det følger vi op på i et opfølgnings afsnit om diverse flet, men se evt. også i de vedhæftede links for gammel julepynt mm

Det blev til nogle helt fantastiske jødekager og finskbrød, vi vil absolut anbefale den opskrift.

http://kokkepigen.natmus.dk/kokkepigens-juleopskrifter

https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/opskrifter-paa-julemad/

I værkstedet med historier og lege spillede eleverne bl.a. ”mus” med pebernødder, hørte om julen mm.

I værkstedet med juleklip talte vi om julens sang: Højt fra træets grønne top -først skal træet vises, siden skal det spises...

Vi talte om de beskedne gaver, som fx pebernødder og anden spiselig pynt. Juletræet på herregården, ca. år 1920, bar træet flag i ranker og vi talte om symbolet i denne pynt i lyset af krigen…

https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/juletraeet-som-nationalsymbol/

Vi lavede nogle utrolig fine, små pakker kaldet ”Mønt i skjul”, fint silkepapir med frynser, sløjfe og hank. Der er en anvisning på den, svaner og halm stjerner i links.

https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/gammeldags-julepynt/

https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/historisk-viden/jul/Takket_Halmstjerne_Julepynt.pdf

Det kan være både koldt og vådt, at skulle cykle frem og tilbage, men i dag ventede der ekstra småkager til 7.-8. lektion hjemme på skolen. Sikke en dejlig afslutning på endnu en skøn oplevelse for 5. klasse på Frilandsmuseet.

Lige en kommentar til musikken i den lille film i starten af dette opslag. Den er komponeret og udført af vores søde nisse-kollegaer fra skolen, Martin Jantzen og Lasse Aagaard. De har begået en dejlig samling julekalendersange. I kan finde den på spotify -vores elever ELSKER sangene i december hvor vi får besøg af nisserne Max og Mulle.

Musiknummeret kan du finde her: https://open.spotify.com/track/0c3vDL4cE4VfVRLKunMwhZ?si=ES6Oz9J6RFSZOJbl4UsMzw&nd=1

Vi stødte i jagten på hvordan vi kunne evaluere og videreudvikle vores erfaringer, når vi igen underviser hjemme på skolen over dette temanummer med gode skabeloner/modeller

https://viewer.joomag.com/gratis-tema-magasiner-flet-og-splejs-til-jul/0224706001585550893