Håndværk og design på Frilandsmuseet

Blog

Visible mending og sokkedukker/dyr.

I dette, årets sidste blogindlæg, skal det handle om de to sidste ugers program for 5. ac fra Lundtofte Skole på Frilandsmuseet. Vi har valgt, at eleverne skal lære at reparere deres tøj, sy knapper i og at de desuden kan lege lidt med enkelte sting, som dem man også har set i de arbejder unge piger i en alder ned til 12 år havde med ud, som en del af deres cv når de søgte job som tjenestepige. For at der var et produkt blev sokkerne tryllet om til sokkedukker. I slutningen af dette blogindlæg vil der være diverse links til sokkedyr mm

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har i de sidste uger arbejdet indendørs på Herregården.

Vi har tidligere berørt de lange processer der var i at producere tøj og derfor er der selvfølgelig også et større behov for at holde det ved lige og reparere, så det kunne forlænge tøjets levetid.

I gamle dage var det en dyd at kunne gøre lapningerne så usynlige som muligt.

Håndværk og design på Frilandsmuseet

På grund af ombygning skal 5. årgang fra Lundtofte Skole undervises i håndværk og design på Frilandsmuseet i et år. Undervisningen er planlagt af tre lærere fra skolen og to af museets ansatte, som vil præsentere eleverne for håndværk gennem tiden. Det bliver en spændende og udfordrende tid, som vi håber måske kan inspirere andre. Billederne til bloggen er taget af eleverne selv, mens lærerene fra Lundtofte Skole har skrevet teksterne.

Inden undervisningen havde vi bedt om at eleverne medbragte ”de sørgelige rester” efter vaskemaskinens sokke-monster havde været på spil… det vil sige enlige sokker eller sokker med slid-huller osv. Desuden har vi brugt stoppenåle, gamle knapper og bomuldsgarn.

Skal man arbejde videre med det at reparere strømper vil jeg dog anbefale sokkegarn, som er mere slidstærkt.

Den første øvelse var at binde en knude der kunne gå op. Den vil I kunne se i videoen.

Der var eller blev lavet to huller i hver strømpe. Eleverne skulle, med risting sy rundt om det mindste hul i strømpen. Derefter syede de gennem stingene således, at det virkede som trend for det fine vævearbejde der var næste del af processen.

Selvfølgelig var det svært for nogen af børnene og nogen fik trukket for meget sammen, men i det store og hele var det et rigtig fint arbejde.

Fra usynlig reperation til synlig lapning som trend

Det var skægt at høre eleverne, især drenge, der brokkede over denne opgave. Det er meget tydeligt, at de ikke tændte på opgaven og vi voksne blev bekræftet i de kulturelle forskelle der er i de erfaringer eleverne kommer med også stadig i kønsmæssigt omfang.

Der gik lidt sport i at væve det fladt og udsmykkende. På pinterest er der utrolig mange opslagstavler, når man søger på ”visible mending”.

Det er nu blevet en trend at lappe tøj og gerne med synlige lapninger og taler vel ind i den ansvarlighed mange børn og unge har i forhold til klima og bæredygtighedsdebatten?

Jeg blev meget optaget af lappearbejdet og fandt efterfølgende i løbet af weekenden den lille væv speed weve fra 40erne, som stadig produceres og med hvilken man kan væve lapper til både stokker, trøjer og bukser… og jeg bestilte hvad jeg kunne få fat i på biblioteket om lapning af tøj, og bestilte også en bog om visible mending hos boghandleren.

For at det skulle give mening med de mange single-sokker blev de i denne uge viderebearbejdet til sokkedyr. Eleverne kunne sy knapper på som øjne, sy mund på og hår… Heldigvis fandt drengene energien og fik også lavet nogle rigtig fine sokkedyr

Denne uge var også præget af, at fuglehusene endelig skulle med hjem, så de blev hentet i golfbilen på lageret ved skolestuen.

Min kollega sagde i dag: ”Har vi mon malet et for lyserødt billede af vores forløb?”

Vi har selvfølgelig også mødt elever, som ikke helt gad eller som prøvede rammerne af… meeen… udfordringerne er bare anderledes når der er ”højere til loftet” i undervisningsrummet.

Det kræver andre pædagogiske værktøjer … Alfa og omega er, at de har fået en oplevelse som er helt unik til en forståelse af håndens arbejde. Det bliver utrolig spændende at følge i den undervisning det kommer i udskolingen for at se hvad det reelt byder af fordele i læringen

Vores mundtlige evaluering med eleverne gav et billede af tilfredse børn, der syntes at de havde lært en masse. Der var stor enighed om at introen med skærerbrædder og knivene havde været noget de var glade for, men også "Jul på Herregården" og korsstingsarbejdet, som blev den sidste opgave. De ser frem til at lave skeder efter jul hjemme på skolen.

Vi voksne havde møde i eftermiddags og også her var vi enige om, at det var et vellykket forløb med læring også for os.

Vi er også enige om, at den tvivl vi havde om hvorvidt lapning og reperation var for kedeligt i undervisningen, blev gjort til skamme og sagtens kunne udvikles mere som forløb. (også med verdensmål osv;-))

Samarbejdet om planlægning var uundværligt og vi har nu sammen talt alle forløb igennem, og har delt tanker og forfinr forløbene til det næste hold. i foråret. Vi glæder os til at dele med jer, når det er relevant.

Bloggen fremadrettet

Helge vores arkæolog og underviser i skoletjenesten på museet har lovet at skrive et indlæg, og det har to af de studerende der har besøgt os også -så vi lukker ikke bloggen helt ned, men er først tilbage på museet igen i uge 6.

Sokkedyr:

https://www.aakb.dk/ting/object/870970-basis%3A25239369

https://www.youtube.com/watch?v=3i1-420kZow

https://www.youtube.com/watch?v=BiLTZU-DmnM

Visible mending:

https://visiblemending.com/

https://www.youtube.com/watch?v=afOofGXEHZ4

https://www.youtube.com/watch?v=4V5vQcElf8M

https://www.youtube.com/watch?v=8-Q9YJR0ntw

https://www.youtube.com/watch?v=aqfqJaymqIk