Håndværk og design på Frilandsmuseet
Blog
Skede til snittekniven og genbrug af juletræerne
I efteråret arbejdede vi i samarbejde med de frivillige i Frilandsmuseets knivlaug, om at lave en snittekniv. Det er beskrevet i et tidligere indlæg: ”Sådan laver vi snitteknive” hvordan selve kniven blev lavet. Her kan du læse om skederne til knivene, som vi selv lavede med eleverne i klasselokalet og ikke mindst om de første snitte øvelser i juletræer.
Pga. corona aftalte vi, at vi lærere alene ville forestå det sidste arbejde med at lave skeder til knivene når vi igen var hjemme i pavillonen -MEN de havde forberedt skederne som er lavet med fast skabelon, skåret til, der var lavet riller, prikket huller, tidsnød. Eleverne kunne vælge syning, bagsting (5x længden) eller saddelmagersting 7x længden. Mange syede med bagsting, men vi oplevede at det var både lettere med saddelmagersyning og at den lå pænere på skeden. Vi har brugt vokset tråd fra Læderiet. Efterfølgende behandlede vi skederne med læderfedt og skæfterne fik madolie. Eleverne sleb knivene, så godt det var muligt i et klasselokale. Eleverne ville selvfølgelig gerne afprøve deres knive som kommer med hjem i den kommende uge, og efterhånden som de blev færdige, gik de i gang med at snitte i juletrætoppe.
Genbrug af juletræ og snitteøvelser
Min kollega var en knag. Hun var ude at høste juletræstoppe i hele nabolaget, således fik begge klasser en masse toppe at vælge imellem, når de skulle snitte smykketræer, knager, tene eller mindre figurer.
Der blev brugt de 3 første led af forholdsvis friske juletræer, de klippes til afhængig af model (smykkestativ, knage, ten), har indsamlet fra 3. juledag og til uge 2, samt 2 stammer til klodser til stativer, gemt udenfor under halvtag i sort pose
Vi brugte havehandsker med gummi (købt billigt 5 kr. i Tomato, Gentofte, unisex, lidt store men de var ok til elever i 5. Klasse). Vi havde skrevet til eleverne, tag helst med hjemmefra det virkede perfekt.
Handsker er god hjælp til ikke at få harpiks på fingrene, det er hårdt arbejde for fingrene og sikkerhed, men der var flere der hellere ville spritte af og rense fingrene end at have handsker på.
Vores corona-sprit-servietter er fantastiske til at rense af med -også knive.
Vi havde fået anbefalet urteknive til yngre elever og kartoffelskrællerne. Der er blevet testet flere forskellige af, og vi har købt 2 forskellige slags til 10-20 kr. hos isenkræmmeren. Skal I ud at kigge, så sørg for at klingen er bred i skrællehullet, så er den god til frisk bark… ikke træet, sjov og hurtig løsning, især til grenene, brug ikke på bark på stammen
De lærte at snitte på langs, lave indhug a la hals, spidse og afrunding af enderne, slibe
Vi har talt om frisk og tørt træ, træet struktur, flækning af træ med kniv
Knivens udseende (fra skoven i skolen, se link nedenfor)
”Hvornår må vi få vores kniv med hjem”: spørger eleverne igen og igen.
De glæder sig til at de efter timerne onsdag/torsdag må komme med hjem.
Fordybelse synes ofte at være et mål om end udfordret. Mens vi snittede og færdiggjorde arbejdet med kniv og skede var der ro på alle elever, alle var fordybet -og energien var god -ægte flow. Det var hyggeligt at sidde sammen, stille og roligt og have tid til at småsnakke mens man arbejder.
Selvfølgelig kan man snitte hele året med frisk løvtræ udenfor, det var bare sjovt med juletræer trods harpiks, da de har de gode former til piskeris, smykkestativet mv.
Benspænd eller udfordringer der har været undervejs
Der er brugt sindssyg lang tid på forberedelse, både med indsamling af træ, indkøb og for skæring mm
Som vi også nævnte i indlægget om kniven, har vi arbejdet under tidspres og der har været taget nogle valg forud, således at eleverne ikke har været fuldt igennem alle processer omkring tilblivelsen af deres kniv.
Men man kunne sagtens arbejde med moodboard og det narrativ der skal være omkring formgivning og funktion af kniven. På den måde kan der jo også designes temaknive. Selv det at bruge den færdige snittekniv kunne være forløb på 2-6 uge med snittetræning, figurer, redskaber, skrumpeæsker mm. Og vælger man at lave ten eller piskeris, flyder det jo nærmest over i næste forløb hvor man skal se sit nylavede værktøj i brug og evt. lære at håndtere det.
Her vil jeg anbefale Frank Egholms bøger om at snitte.
Det har været et fedt forløb med 5. Kl. og ville også kunne bruges i valgfaget.
Med forskellige udgangspunkter, er det selvfølgelig forskellige læringsprocesser og det ene ikke mere rigtigt end det andet -bare anderledes. Her fik vores elever en indsigt, lidt håndværk og en stor glæde ved at få det endelige produkt i hånden -også på trods af de trin som de fik hjælp til og vi spang let hen over. Progressionen vil så være, at vi bygger mere på i de næste opgaver.
https://www.skoven-i-skolen.dk/content/skæft-en-snittekniv
Link til at spinde med håndten
https://www.youtube.com/watch?v=XeB6IDWwWZE&feature=youtu.be