Håndværk og design på Frilandsmuseet

Håndværk og design på Frilandsmuseet

Blog

Sådan kan du bygge et fuglehus

I de forgangne 2 uger har vi lavet fuglehuse på Frilandsmuseet. Helge har haft researchet grundigt omkring fuglekasser og har haft tegnet en model som vi har taget udgangspunkt i. Noget af det vi har vendt pædagogisk og didaktisk i disse uger er: Hvordan sikrer vi, at alle ved hvad de skal og ikke bare bliver passive og oplever at de ikke magter opgaven? Hvad kræver det af vores instruktioner? Vi har oplevet at opgaver er lettere at differentiere i det kende værksted hjemme. Her gør vores lidt stramme tidsplan, at det helst ikke må skride for meget. Hvor går grænserne i måden at hjælpe på? Skal alle have færdige produkter med hjem og skal de voksne arbejde med på fraværende elevers arbejder -så de ikke ”straffes” for at være væk? Hvad lærer de så? Denne sidste del ville fylde for meget i dette indlæg, og derfor folder vi den ud i et eget indlæg snart. For meget i denne snak er en yderst vigtig generel snak og der kan tales for og imod på mange måder. Disse diskussioner har vi savnet tid til at tage som fagudvalg, men de har jo betydning for vores tilgang til undervisningen, læringen og ikke mindst progressionen op gennem skoleforløbet.

Publiceret Senest opdateret
Vi har brugt rester fra de egetræsplanker, vi skar skærebrædder af i starten af skoleåret. Helge har gennemgået sine tegninger. Han har forklaret hvorfor det er vigtigt, at for og bagside er lavet i ikke høvlet fyr. Fuglene skal kunne kravle op ad siderne inde i kassen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alt afhængig af hullet størrelse kommer der forskellige fugle ind. Det kan man læse mere om på de forskellige hjemmesidelinks nedenfor. Vores hulstørrelse er lavet til mejser og stære. Låget er lavet af egetræ, både fordi vi har rester, men også fordi det er vejrbestandigt i det danske vejr.

Forsiden af fuglehuset er lavet således at man kan skrue de nederste skruer ud og rense fuglekassen for rede mv.

Eleverne har arbejdet inde i den store skolestue første gang, siden er vi trukket udenfor og eleverne arbejder sammen. To og to skærer de siderne til kasserne. De laver nemlig en kasse til hver elev.

Håndværk og design på Frilandsmuseet

På grund af ombygning skal 5. årgang fra Lundtofte Skole undervises i håndværk og design på Frilandsmuseet i et år. Undervisningen er planlagt af tre lærere fra skolen og to af museets ansatte, som vil præsentere eleverne for håndværk gennem tiden. Det bliver en spændende og udfordrende tid, som vi håber måske kan inspirere andre. Billederne til bloggen er taget af eleverne selv, mens lærerene fra Lundtofte Skole har skrevet teksterne.

De har arbejdet meget godt sammen og har næsten ikke haft tid til pauser.

Det fantastisk stadig at være ude og nu er vi i november, 6-10 grader intet problem. Eleverne arbejder og holder varmen.

Vi har været meget positivt overraskede over vores arbejdsstationer i uderummet. De er bygget op af træpaller og træplader. Vi har endnu mere blod på tanden til at etablere huggegård og udestationer/arbejdspladser når vi kommer hjem på skolen igen.

Pallekasserne geniale… gratis men tunge (ikke nemt at flytte rundt) og selvfølgelig skal være plane og i vatter

Det fungerer utrolig godt. På bænkene ved siden af kan vi så stille de fleksible kasser med værktøj og materialer.

For os har det været utrolig vigtigt at holde fast i respekt for og god omgang med værktøj, materialer mm, således, at det ikke bare bliver ligegyldigt fordi der er højt til loftet udenfor.

Det er jo også erfaringerne nu, disse elever tager med tilbage i værkstedet efterfølgende.

Hvad med de elever som ikke har have, hvad skal de bruge et fuglehus til?

Jeg spurgte klassen i dag, hvad de syntes man kunne svare på det.

”Man kan have den på altanen” højt oppe sagde én

”Man kan give den til sin mormor og morfar”

”De kan jo hænge her på museet”

Jeg spurgte om hvad det ville sige til, hvis vi gav nogle til indskolingshuset på vores skole og evt. satte et vildtkamera op.

Det var der flere der gerne ville, så kunne det fagligt bruges på tværs. I dag, torsdag, sagde en elev: jeg var træt da jeg skulle herud -nu er jeg ikke træt længere…

Jeg havde det næsten på samme måde, men må indrømme, at jeg nok alligevel sover rigtig godt i aften

https://www.skoven-i-skolen.dk/content/lav-en-fuglekasse-0

https://www.skoven-i-skolen.dk/content/byg-en-redekasse-af-br%C3%A6dder

http://https://www.dof.dk/fakta-om-fugle/fugle-i-haven/fuglekasser

Powered by Labrador CMS