Line Maj Møller

Blog

#1 Når det skal være hurtigt og nemt…

Jeg kan godt lide at starte matematiktimen med en lille hurtig ”opvarmningsaktivitet.” Det fanger elevernes opmærksomhed, giver en god start på timen, og de dage, hvor man (spændt) venter på hvornår smartboardet mon er klart til at præsentere timens plan, kan det være en fin måde at få udnyttet tiden på.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Én af mine elevers favorit opvarmningsaktiviteter er ”ugens skønneste.”

Måske I kender den allerede? Jeg blev selv præsenteret for aktiviteten af en drøndygtig CFU-dame for et par år siden.

Kort fortalt er målet med aktiviteten at få skærpet (og tjekket) elevernes evne til at ”skønne” størrelser, antal og mængder.

Line Maj Møller

Jeg har arbejdet i folkeskolen igennem 13 år. Jeg er uddannet matematikvejleder samt cand.pæd. i matematik didaktik.

Jeg er optaget af, hvordan matematikken kan gøres tilgængelig, anvendelig samt meningsfuld for alle, fremfor oplevelsen af blot at være en gammel samling af meningsløse regler og procedurer, som skal læres udenad.

Aktuelt er jeg enormt optaget af hvordan Peter Liljedahls forskning om ”Det Tænkende Klasseværelse” peger ind i et antal praksisser, som netop ser ud til at favne og aktivere flere elever, og ikke mindst skabe et miljø, hvor undersøgelse og problemløsning bliver et naturligt element i udviklingen af forståelse.

Eleverne får udleveret en lille lap papir, hvor de skriver navn på den ene side.

Jeg stiller "ugens skønne spørgsmål”, og eleverne skal nu i al hemmelig skrive deres svar på den anden side af papirlappen, hvorefter den afleveres til mig.

Mens eleverne arbejder med dagens andre opgaver går jeg svar-mulighederne igennem (det tager få minutter). Jeg udvælger det svar, der kommer tættest på, samt de svar som stikker mest ud i begge retninger.

De udvalgte (anonyme!!) svar skrives op på tavlen, og i fællesskab ræsonnerer vi os frem til det rigtige svar. Eleven bag det rigtige svar offentliggøres og bliver dermed ”ugens skønneste” og får sit navn skrevet op på tavlen til næste uge (hvilket altså er en ”ære” man åbenbart ikke er for gammel til i hverken 6. eller 9. klasse!!).

Vi har skønnet alt lige fra højder på Eiffeltårnet og skolens klatretårn, priser på 2kg hvedemel og en ny Passat, vægten på et æble og på mig (modigt – jeg ved det!!) og meget mere. Kun fantasien sætter grænser!

Rigtig god jul – vi ses i det nye år!