Line Maj Møller

Blog

TALent-hold i matematik

Hvordan rykker vi de dygtigste elever, så de bliver endnu dygtigere? Eller endnu vigtigere – hvordan udfordrer vi de dygtigste elever, således at de bevarer interessen og motivationen ift. matematikken?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter påskeferien søsætter vi på skolen et lille pilotprojekt med fokus på at tilgodese og udfordre elever med særlig interesse eller forudsætninger for matematik.

TALent-holdet bliver i første omgang sammensat af elever fra 5.-9. årgang, hvor lærerne har indstillet 1-2 elever pr. klasse.

Til at starte med skal holdet mødes 30-45min én gang ugentligt.

Line Maj Møller

Jeg har arbejdet i folkeskolen igennem 13 år. Jeg er uddannet matematikvejleder samt cand.pæd. i matematik didaktik.

Jeg er optaget af, hvordan matematikken kan gøres tilgængelig, anvendelig samt meningsfuld for alle, fremfor oplevelsen af blot at være en gammel samling af meningsløse regler og procedurer, som skal læres udenad.

Aktuelt er jeg enormt optaget af hvordan Peter Liljedahls forskning om ”Det Tænkende Klasseværelse” peger ind i et antal praksisser, som netop ser ud til at favne og aktivere flere elever, og ikke mindst skabe et miljø, hvor undersøgelse og problemløsning bliver et naturligt element i udviklingen af forståelse.

Indholdet vil være udvalgte matematiske problemer, åbne opgaver og grublere med vægt på problemløsnings- og ræsonnementskompetencen.

Vi håber på at gøre os nogle erfaringer, som kan ruste os ift. planlægning af det kommende skoleår.

- Hvor mange klassetrin kan et TALent-hold optimalt set spænde over.

Giver det mening at lave TALent-hold opdelt i indskoling, mellemtrin og udskoling?

Skal TALent-holdet struktureres med én enkelt ugentlig lektion over hele året? Eller skal det planlægges som kortere forløb med flere ugentlige timer?

Hvordan oplever eleverne at blive indstillet til holdet?

Hvordan oplever eleverne, det er at være en del af holdet? Fagligt såvel som socialt.

Gode erfaringer modtages gerne!