Line Maj Møller
Blog
TALent-hold i matematik
Hvordan rykker vi de dygtigste elever, så de bliver endnu dygtigere? Eller endnu vigtigere – hvordan udfordrer vi de dygtigste elever, således at de bevarer interessen og motivationen ift. matematikken?
Efter påskeferien søsætter vi på skolen et lille pilotprojekt med fokus på at tilgodese og udfordre elever med særlig interesse eller forudsætninger for matematik.
TALent-holdet bliver i første omgang sammensat af elever fra 5.-9. årgang, hvor lærerne har indstillet 1-2 elever pr. klasse.
Til at starte med skal holdet mødes 30-45min én gang ugentligt.
Indholdet vil være udvalgte matematiske problemer, åbne opgaver og grublere med vægt på problemløsnings- og ræsonnementskompetencen.
Vi håber på at gøre os nogle erfaringer, som kan ruste os ift. planlægning af det kommende skoleår.
- Hvor mange klassetrin kan et TALent-hold optimalt set spænde over.
- Giver det mening at lave TALent-hold opdelt i indskoling, mellemtrin og udskoling?
- Skal TALent-holdet struktureres med én enkelt ugentlig lektion over hele året? Eller skal det planlægges som kortere forløb med flere ugentlige timer?
- Hvordan oplever eleverne at blive indstillet til holdet?
- Hvordan oplever eleverne, det er at være en del af holdet? Fagligt såvel som socialt.
Gode erfaringer modtages gerne!