Line Maj Møller

Blog

Guirlander og modellering

På en træt mandag morgen (hvor juleferien synes alt for langt væk) kastede min 7.klasse og jeg os ud i en lille julemodelleringsopgave. Jeg havde nemlig et pludselig opstået behov for at vide, hvor mange A4 ark jeg skulle bruge for at lave en guirlande, som gik fra fodgængerfeltet foran skolen og op til byens sukkerfabrik.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Enkelte elever mente nu nok, at det var en mærkelig opgave, men flertallet har for længst vænnet sig til at blive udsat for den slags, og kastede sig fluks over opgaven.

Til selve opgaven havde jeg opstillet tre kriterier.

- Eleverne måtte ikke forlade klasseværelset.

Line Maj Møller

Jeg har arbejdet i folkeskolen igennem 13 år. Jeg er uddannet matematikvejleder samt cand.pæd. i matematik didaktik.

Jeg er optaget af, hvordan matematikken kan gøres tilgængelig, anvendelig samt meningsfuld for alle, fremfor oplevelsen af blot at være en gammel samling af meningsløse regler og procedurer, som skal læres udenad.

Aktuelt er jeg enormt optaget af hvordan Peter Liljedahls forskning om ”Det Tænkende Klasseværelse” peger ind i et antal praksisser, som netop ser ud til at favne og aktivere flere elever, og ikke mindst skabe et miljø, hvor undersøgelse og problemløsning bliver et naturligt element i udviklingen af forståelse.

- Eleverne måtte bruge alt hvad der var til rådighed i klasseværelse.

- Eleverne skulle foruden et svar også redegøre for de overvejelser, der lå til grund for svaret.

Jeg nyder altid at opleve de mangfoldige tilgange, som præger klasseværelset i sådanne situationer.

Nogle grupper kastede sig direkte over computer og lommeregner, mens andre tyede til papir, lineal og saks.

Andre grupper lavede en demo-guirlande af et A4 ark, og brugte dennes længde som udgangspunkt for videre beregninger.

Nogle elever kæmpede en kamp med at måle distancen på Google Maps, og havde derefter interessante diskussioner om sammenhængen mellem centimeter, meter og kilometer.

Andre elever surstrålede over ikke at have nok lim til rådighed, og blev altså i sidste ende nødt til at ”forestille” sig den færdige guirlande.

”Hey Line, se – vi har tænkt miljørigtigt, så vores strimler er mega tynde….”

”Men hvis én strimmel er 30 cm lang, så bliver ringens diameter jo bare 15cm”... ”Nej, for vi skal jo huske at trække overlappet fra”…

”Vores strimler er tykke, for de skal jo kunne holde, når guirlanden skal være så lang!”

Det endte med at blive en rigtig fin start på en ellers træt mandag! Måske kan opgaven bruges til lidt juleinspiration, mens vi venter på ferien.

Hav en dejlig jul og et godt nytår!