Line Maj Møller

Blog

CAS værktøjer i matematikundervisningen

I denne måned skydes et projekt omkring IT i matematikundervisningen i gang. Startende med en konference i Odense og efterfølgende med seks netværksmøder i hver af landets forskellige regioner. Jeg har fået lov til at deltage på både konferencen, og som tovholder på de kommende seks netværksmøder i region Sjælland, og jeg ser frem til det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg synes personligt, at der er tre særligt interessante perspektiver på brugen af IT og CAS værktøjer i matematikundervisningen. Perspektiverne afspejler i min optik nogle af de dilemmaer vi står i som professionelle matematiklærere. IT og CAS er kommet for at blive - men hvordan griber vi det bedst muligt an?

  • Det tekniske perspektiv (som jeg – desværre – oplever ofte fylder mest). Hvilket eller hvilke programmer skal man vælge? Gratis eller ikke-gratis? Hvilket kendskab og hvilke tekniske færdigheder kræver det af læreren?
  • Det didaktiske perspektiv ift. lærerrollen? Behøver læreren selv være ekspert i CAS programmer, inden det kan inddrages i undervisningen? Skal læreren have svar på alt? Og hænger elevernes læringsudbytte sammen med lærerens CAS ekspertise?
  • Det fagfaglige perspektiv. Hvilken betydning kan CAS have i forhold til undervisningens faglige indhold? Er der særlige opgavetyper, der er mere eller mindre relevante at arbejde med, når man vælger at gøre bruge af CAS værktøjer? Giver det altid mening af inddrage CAS-værktøjer?

Jeg glæder mig som sagt meget til de kommende netværksmøder. Jeg glæder mig til at diskutere mit fag og blive inspireret i forhold til min praksis. Sammen bliver vi forhåbentligt meget klogere!

Line Maj Møller

Jeg har arbejdet i folkeskolen igennem 13 år. Jeg er uddannet matematikvejleder samt cand.pæd. i matematik didaktik.

Jeg er optaget af, hvordan matematikken kan gøres tilgængelig, anvendelig samt meningsfuld for alle, fremfor oplevelsen af blot at være en gammel samling af meningsløse regler og procedurer, som skal læres udenad.

Aktuelt er jeg enormt optaget af hvordan Peter Liljedahls forskning om ”Det Tænkende Klasseværelse” peger ind i et antal praksisser, som netop ser ud til at favne og aktivere flere elever, og ikke mindst skabe et miljø, hvor undersøgelse og problemløsning bliver et naturligt element i udviklingen af forståelse.

Og til jer, der ikke deltager på møderne – lad dette være et oplæg til, at tage hul på emnet i mindre målestok fx i skolens fagteam.