Line Maj Møller
Blog
CAS værktøjer i matematikundervisningen
I denne måned skydes et projekt omkring IT i matematikundervisningen i gang. Startende med en konference i Odense og efterfølgende med seks netværksmøder i hver af landets forskellige regioner. Jeg har fået lov til at deltage på både konferencen, og som tovholder på de kommende seks netværksmøder i region Sjælland, og jeg ser frem til det.
Jeg synes personligt, at der er tre særligt interessante perspektiver på brugen af IT og CAS værktøjer i matematikundervisningen. Perspektiverne afspejler i min optik nogle af de dilemmaer vi står i som professionelle matematiklærere. IT og CAS er kommet for at blive - men hvordan griber vi det bedst muligt an?
- Det tekniske perspektiv (som jeg – desværre – oplever ofte fylder mest). Hvilket eller hvilke programmer skal man vælge? Gratis eller ikke-gratis? Hvilket kendskab og hvilke tekniske færdigheder kræver det af læreren?
- Det didaktiske perspektiv ift. lærerrollen? Behøver læreren selv være ekspert i CAS programmer, inden det kan inddrages i undervisningen? Skal læreren have svar på alt? Og hænger elevernes læringsudbytte sammen med lærerens CAS ekspertise?
- Det fagfaglige perspektiv. Hvilken betydning kan CAS have i forhold til undervisningens faglige indhold? Er der særlige opgavetyper, der er mere eller mindre relevante at arbejde med, når man vælger at gøre bruge af CAS værktøjer? Giver det altid mening af inddrage CAS-værktøjer?
Jeg glæder mig som sagt meget til de kommende netværksmøder. Jeg glæder mig til at diskutere mit fag og blive inspireret i forhold til min praksis. Sammen bliver vi forhåbentligt meget klogere!
Og til jer, der ikke deltager på møderne – lad dette være et oplæg til, at tage hul på emnet i mindre målestok fx i skolens fagteam.