Line Maj Møller

Blog

Bootcamp i matematik

Som bekendt har kært barn mange navne, og det kunne sikkert også have fået navnet fagligt løft, ekstra kursus eller lignende. Men vi kalder det nu engang bootcamp på vores skole. Bootcamp er et særlig tilbud for de af vores elever på 8. og 9. årgang, som ligger på vippen til ikke at klare kravet om et snit på 02 i dansk og matematik.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Idéen til bootcamp kommer oprindeligt fra byens anden skole, hvor en ny (læsevejleder)kollega har medbragt konceptet fra, da hun i sommers blev ansat hos os. Tanken er, at elever i farezonen for ikke at opnå et snit på 02 i dansk og matematik tilbydes at deltage på en intensiv bootcamp, som optimalt set forløber over 2-3 uger på 9.årgang. Typisk lægges en uge i efteråret og 1-2 uger i foråret op til de skriftlige prøver.

Eleverne tages ud af deres normale undervisning, og møder i stedet op hver morgen kl. 8 i skolens kursuscenter. Dagen er tilrettelagt med en halv times fælles morgenmad, 90min dansk/matematik, en halv times gåtur, 90min dansk/matematik og en halv times frokost. Dagen rundes af med en halv times fælles opsamling, hvor man evaluerer dagen og laver målsætning for den kommende dag.

Da idéen for et par år siden startede ud på byens naboskole skal jeg blankt erkende, at jeg ikke var særligt optaget af konceptet. Jeg havde svært ved at forestille mig, at to uger skulle kunne ændre synderlig meget på måske årelange vanskeligheder og arbejdsvaner.

Line Maj Møller

Jeg har arbejdet i folkeskolen igennem 13 år. Jeg er uddannet matematikvejleder samt cand.pæd. i matematik didaktik.

Jeg er optaget af, hvordan matematikken kan gøres tilgængelig, anvendelig samt meningsfuld for alle, fremfor oplevelsen af blot at være en gammel samling af meningsløse regler og procedurer, som skal læres udenad.

Aktuelt er jeg enormt optaget af hvordan Peter Liljedahls forskning om ”Det Tænkende Klasseværelse” peger ind i et antal praksisser, som netop ser ud til at favne og aktivere flere elever, og ikke mindst skabe et miljø, hvor undersøgelse og problemløsning bliver et naturligt element i udviklingen af forståelse.

Jeg havde mere fokus på tidlig indsats og at udvikle den daglige undervisning. Men oftest er det desværre sådan, at vi som almindelig folkeskole i vandkants-Danmark har en håndfuld elever eller to, som ligger i farezonen for ikke at klare kravene, når afgangsprøverne står for døren.

I år har jeg så fået mulighed for at være en del af bootcamp-konceptet, som viste sig at være en stor succes på byens naboskole. I uge 6 samlede min knalddygtige læsevejlederkollega Helle og jeg 16 elever fra 9. årgang til en uges intensivt arbejde med henholdsvis dansk og matematik. Nogle af elevernes kæmper i hverdagen med generelle indlæringsvanskeligheder, mens andre kæmper med manglende selvtillid og motivation.

Bootcamp er et frivilligt tilbud med forpligtende tilmelding, og jeg skal love for, at de 16 elever levede op til deres forpligtelser. Rent kvantitativt rykkede eleverne meget tilfredsstillende, men den kvalitative effekt var dog det min kollega og jeg var mest imponeret over.

Eleverne udviste fokus, gå-på-mod og et imponerende overblik over egne styrker og svagheder.

Virkeligheden er, at disse elever oplever at drukne i en klasseundervisning med 25 andre elever – differentiering eller ej. De bliver passive og modløse, og udadtil kan de ende med at ligne nogen, der enten ikke gider eller som ikke forstår en brøkdel af det hele.

I uge 17 kører bootcampen igen, men denne gang er det 16 elever fra 8. Årgang, som skal prøve kræfter med en uges intensivt arbejde med dansk og matematik. Jeg glæder mig!