Line Maj Møller
Blog
Det tænkende klasseværelse
Kan man øge graden af aktiv tænkning ved at udfordre nogle af de normer, som traditionelt set kendetegner undervisning i matematik?
To 4.klasser har siden april haft matematikundervisning i et lokale uden møbler. Det faglige indhold har været centreret omkring problemløsning af finurlige grublere og matematiske problemer. Selve arbejdet har været organiseret i tilfældigt sammensatte grupper og er foregået stående ved væghængte whiteboards.
Eleverne har været frustrerede, begejstrede, nysgerrige og enormt motiverede - og det samme gælder lærerne. Mens eleverne øver sig i at håndtere og overkomme kognitive frustrationer, øver lærerne sig i at lade eleverne være i denne frustration uden at komme med ledende spørgsmål og lange forklaringer, som i sidste ende fratager eleverne muligheden for læring.
Som led i min vejlederfunktion på to folkeskoler i Nakskov har jeg med sparring fra Læreruddannelsen i Roskilde kastet mig ud i at afprøve, hvordan Peter Liljedahls principper for matematikundervisning kan introduceres i folkeskolen.
På matematikvejlederkonferencen i Odense på torsdag vil jeg og to lærerkollegaer være at finde på Markedspladsen for at fortælle lidt om, hvilke erfaringer vi har samlet sammen indtil nu.
Dette skoleårs blogindlæg fra min side kommer med stor sandsynlighed også til at kredse om emnet, og jeg glæder mig meget til at læse med hos Lis Zacho, som også er nysgerrig på området.