Line Maj Møller

Blog

Det tænkende klasseværelse

Kan man øge graden af aktiv tænkning ved at udfordre nogle af de normer, som traditionelt set kendetegner undervisning i matematik?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To 4.klasser har siden april haft matematikundervisning i et lokale uden møbler. Det faglige indhold har været centreret omkring problemløsning af finurlige grublere og matematiske problemer. Selve arbejdet har været organiseret i tilfældigt sammensatte grupper og er foregået stående ved væghængte whiteboards.

Eleverne har været frustrerede, begejstrede, nysgerrige og enormt motiverede - og det samme gælder lærerne. Mens eleverne øver sig i at håndtere og overkomme kognitive frustrationer, øver lærerne sig i at lade eleverne være i denne frustration uden at komme med ledende spørgsmål og lange forklaringer, som i sidste ende fratager eleverne muligheden for læring.

Som led i min vejlederfunktion på to folkeskoler i Nakskov har jeg med sparring fra Læreruddannelsen i Roskilde kastet mig ud i at afprøve, hvordan Peter Liljedahls principper for matematikundervisning kan introduceres i folkeskolen.

Line Maj Møller

Jeg har arbejdet i folkeskolen igennem 13 år. Jeg er uddannet matematikvejleder samt cand.pæd. i matematik didaktik.

Jeg er optaget af, hvordan matematikken kan gøres tilgængelig, anvendelig samt meningsfuld for alle, fremfor oplevelsen af blot at være en gammel samling af meningsløse regler og procedurer, som skal læres udenad.

Aktuelt er jeg enormt optaget af hvordan Peter Liljedahls forskning om ”Det Tænkende Klasseværelse” peger ind i et antal praksisser, som netop ser ud til at favne og aktivere flere elever, og ikke mindst skabe et miljø, hvor undersøgelse og problemløsning bliver et naturligt element i udviklingen af forståelse.

På matematikvejlederkonferencen i Odense på torsdag vil jeg og to lærerkollegaer være at finde på Markedspladsen for at fortælle lidt om, hvilke erfaringer vi har samlet sammen indtil nu.

Dette skoleårs blogindlæg fra min side kommer med stor sandsynlighed også til at kredse om emnet, og jeg glæder mig meget til at læse med hos Lis Zacho, som også er nysgerrig på området.