Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Iagttagelsestegning, farvelære og pop-art
UV-forløb til deling
Her et UV-forløb, som jeg har ideudviklet og brugt flere gange i min billedkunstundervisning. Forløbet har fokus på iagttagelsestegning, farvelære og pop-art, herunder kunstneren Andy Warhol.
Fra 3. klasse
Mål med opgaven:
Kunne tegne efter iagttagelse
Kendskab til farvecirklen (primær, sekundær og tertiærfarver)
Kende til nabofarverne og til komplementærfarverne
Få viden om Pop Art
Få viden om kunstneren Andy Warhol
Fremgangsmåde:
Snak med eleverne om iagttagelsestegning
Lad dem med alm. blyant tegne den ene af deres sko, husk dem på at alle små detaljer er vigtige
Optegn blyantsstregen med sort tuds
Kopier sko-tegningen x3, dvs. eleven har fire A4-ark med skoen
Fortæl om Pop Art og Andy Warhol, billedgoogle hans billeder
Snak med eleverne om farvecirklen og hvilke effekter man får ved fx at bruge komplementærfarver
Lad eleverne farvelægge de fire skotegninger, en – to stk. hvor de bruger nabofarver, en med komplementærfarver og en efter eget valg, opfordrer dem til at undlade at bruge brun, hvid og sorte flader
Når alle fire tegninger er farvelagt, limes de på et A2 tegnekardus.
Materialer:
Hvid A2 og A4 tegnekardus
Alm. blyant og viskelæder
Elevens egen sko
Sorter tudser
Akvarel farvekridt (jeg bruger neo colour 2)
Farvecirkel
Kopimaskine
Lim
Tip!
Udstil klassens Pop Art på et af skolens fælles arealer.
Elevprodukter 3., 4. og 6. klasse.