Læs mere fra bloggen: Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Leg med billedbeskæring
Oplev hvilken virkning billedbeskæring giver i den billedhistorie, der skabes...
Øvelse, fra 3. klasse
Makker-øvelse:
Lad eleverne tage et par billeder af fx skolegården/legepladsen med deres iPad/mobil, print billederne ud, klip rammer ud af hvidt kopipapir.
Brug rammerne til at afprøve forskellige formater, udsnit og fokuspunkter i billedet.
Lad eleverne, to-og-to, snakke om, hvilken virkning de forskellige beskæringer har for billedets udtryk og billedets historie.
Når eleverne har udvalgt de billedudsnit, de gerne vil vise, skal de klippe deres billedbeskæringer ud. Husk dem på at skrive navne på beskæringerne.
Slut af med, at alle fremviser deres færdige billeder, samt fortæller om, hvorfor de har valgt, som de har gjort.
Igangsættende spørgsmål:
Spørg først jer selv: Hvad vil I fortælle med jeres billede?
Snak om, at når man beskærer billeder, er det vigtigt at have fokus på billedets indhold, da det skaber et interessant og udtryksfuldt udsnit.
Husk at forskellige fokuspunkter giver vidt forskellige historier og udtryk. Det samme billede kan give rigtig mange forskellige billedhistorier, hvis man aktivt arbejder med billedbeskæring.
Stil derefter spørgsmålet:
Hvad skal i fokus, når vi vil fortælle en bestemt historie.
Hvilke virkemidler vil du bruge for at opnå det du vil fortælle med dit billede: Fx Fortælle en bestemt historie, fremhæve følelser og stemninger, danne et bestemt fokus eller fremhæve detaljer.
Fælles snak om ord og begreber:
Bredformat - Kvadratisk - Højformat - Liggende format
Nær - Halvnær - Ultranær
Fjern - Supertotal - Halvtotal
Se mere på: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering