Hanne Bindslev Gregersen

Blog

"Relation 2017" linoleumstryk

Kunst med et budskab

Når kunsten og folket støder sammen.

Offentliggjort Sidst opdateret

UV-forløb til deling.

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Gift med Kim (sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år

”Et billede siger mere end 1000 ord” Når kunsten og folket støder sammen.

Fra 6. klasse

I Billedpædagogisk Tidsskrift Nr. 2 – Maj 2020 kan du læse en uddybende artikel, som omhandler mit dialogbaseret undervisningsforløb til 6. klassetrin, hvor jeg har beskrevet forløbet med anekdoter fra min billedkunstundervisning, samt flere links til forberedelse af forløbet. Formålet med forløbet er, at eleverne skal tilegne sig viden gennem en historisk gennemgang af udvalgte danske kunstnere, som i gennem deres kunst har gjort brug af provokerende kunst til bl.a. at belyse emner og problemer nationalt og globalt.

Derudover skal eleverne efterfølgende planlægge og udarbejde et stykke kunst med et budskab ud fra deres egen samtid.

Tidsskriftsartiklen "Når kunsten og folket støder sammen" kan lånes på biblioteket.

Start med en historisk gennemgang af udvalgte danske kunstnere, som i gennem deres kunst har gjort brug af provokerende kunst til bl.a. at belyse emner og problemer nationalt og globalt. Samt skabt en dialog og relation til beskueren. Billedgoogle eksempler på kunstner og kunstværk, og vis disse til eleverne på den elektroniske tavle/computeren, fx Surrealisten Wilhelm Freddies provokerede kunst i 1930erne, der ofte havde tydelige seksuelle motiver, som den gang forargede. Fx Wilhelm Freddies Sex-paralysappeal. https://kunsten.dk/da/kunstner/wilhelm-freddie-1582

Videre til Danmarks måske mest kendte politiske kunstner, til 1970ernes performancekunstner Bjørn Nørgaards (og hans kone Lene Adler Petersens) hesteofring, der skrev sig ind i historien med deres politiske happening, hvor han slagtede og parterede en hest i protest mod Vietnamkrigen. https://www.bjoernnoergaard.dk/da/works/aktioner/hesteofringen

Frem til nutiden, provo-kunstner Kristian Von Hornsleths skulptur ”Love Buster”, der er opstillet ved boligområdet Hedemagleparken i Ballerup. Skulpturen forestiller et knojern med hjerter. http://www.hornsleth.com/

Spørgsmål til dialogen

Hvad er definitionen på kunst?

Hvad er provokerende kunst?

Hvad er meningen med provokerende kunst?

Hvad vil kunstnerne opnå?

Er det nødvendigt at provokere?

Hvorfor provokere?

Lytter vi mere til kunstnerne end til politikerne?

Er det i orden at provokere?

Hvad er årsagen til, at vi bliver provokeret?

Elevprodukt, ”Knap så sød”, vingummibamse i ler med pigtråd omkring/glaseret i rød (blodets farve)- Budskab: Krops idealer – fokus på mad

Når kunsten forarger …

Rådne grise. Den tyskfødte billedhugger Christian Lemmerz trak overskrifter med animalsk kunst. I 1994 havde han på Esbjerg Kunstmuseum soloudstillingen 'Scene'. Udstillingen bestod blandt andet af slagtede og sammensyede grise, der, som udstillingen skred frem, gik i forrådnelse i deres montrer. https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-christian-lemmerz/

Guldfisk i blender. Den dansk-chilenske kunstner Marco Evaristti vakte i den grad opsigt i 2000, da han i installationen 'Helena' på kunstmuseet Trapholt i Kolding udstillede ti blendere med levende sværddragere. Publikum havde mulighed for at tænde for blenderne, hvilket ville dræbe fiskene. Efter at otte fisk havde ladet livet, fik Evaristti en politianmeldelse for at have overtrådt dyreværnsloven. Trapholt måtte derefter afbryde strømmen til blenderne. https://www.evaristti.com/helena-el-pescador-1

Udstoppede hundehvalpe. Michael Brammer er mand for at skabe opmærksomhed om sin kunst. I 1994 stod han bag skulpturen 'Tro, håb og kærlighed med venner', der bød på et stort rødt hjerte og udstoppede hundehvalpe.

Hundehvalpene havde Brammer købt, hvorefter han havde fået dem aflivet og siden udstoppet. Kunstneren fik over 50 dødstrusler og hans installation blev udsat for hærværk. https://www.fyens.dk/Foedselsdag/60-aar-Doede-hundehvalpe-gav-ham-doedstrusler/artikel/3250843

Afføring på dåse. Piero Manzoni - "Artist´s Shit”, som puttede sin egen afføring på dåse. http://www.heartmus.dk/om-heart/samlingen/piero-manzoni/mere-om-piero-manzoni.html

Elevprodukt ”FOR-STOP-ELSE”, ler skulptur med gaffel – Budskab: Kropsidealer – stop fokus på mad

Arbejdsopgave: Lad eleverne fremstille deres kunst, med et budskab, som (måske) vil ændre beskuerens holdning! Ideer til inspiration. Fx livet som ung, - møder du nogen udfordringer? Regler, som du synes kunne være anderledes (fx sengetider, computerforbrug, sund/usund mad (junkfood), venskaber, moden, lommepenge, husligt arbejde … ) Materialer: Du bestemmer selv om din værk skal være i 2D eller 3D, om det er en tegning eller en skulptur.

”Plastik i fisk, ender på vores disk”, linoleumstryk fisk med nej tak til plastik i maven.