Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Kunst med et budskab
Når kunsten og folket støder sammen.
UV-forløb til deling.
”Et billede siger mere end 1000 ord” Når kunsten og folket støder sammen.
Fra 6. klasse
I Billedpædagogisk Tidsskrift Nr. 2 – Maj 2020 kan du læse en uddybende artikel, som omhandler mit dialogbaseret undervisningsforløb til 6. klassetrin, hvor jeg har beskrevet forløbet med anekdoter fra min billedkunstundervisning, samt flere links til forberedelse af forløbet. Formålet med forløbet er, at eleverne skal tilegne sig viden gennem en historisk gennemgang af udvalgte danske kunstnere, som i gennem deres kunst har gjort brug af provokerende kunst til bl.a. at belyse emner og problemer nationalt og globalt.
Derudover skal eleverne efterfølgende planlægge og udarbejde et stykke kunst med et budskab ud fra deres egen samtid.
Tidsskriftsartiklen "Når kunsten og folket støder sammen" kan lånes på biblioteket.
Start med en historisk gennemgang af udvalgte danske kunstnere, som i gennem deres kunst har gjort brug af provokerende kunst til bl.a. at belyse emner og problemer nationalt og globalt. Samt skabt en dialog og relation til beskueren. Billedgoogle eksempler på kunstner og kunstværk, og vis disse til eleverne på den elektroniske tavle/computeren, fx Surrealisten Wilhelm Freddies provokerede kunst i 1930erne, der ofte havde tydelige seksuelle motiver, som den gang forargede. Fx Wilhelm Freddies Sex-paralysappeal. https://kunsten.dk/da/kunstner/wilhelm-freddie-1582
Videre til Danmarks måske mest kendte politiske kunstner, til 1970ernes performancekunstner Bjørn Nørgaards (og hans kone Lene Adler Petersens) hesteofring, der skrev sig ind i historien med deres politiske happening, hvor han slagtede og parterede en hest i protest mod Vietnamkrigen. https://www.bjoernnoergaard.dk/da/works/aktioner/hesteofringen
Frem til nutiden, provo-kunstner Kristian Von Hornsleths skulptur ”Love Buster”, der er opstillet ved boligområdet Hedemagleparken i Ballerup. Skulpturen forestiller et knojern med hjerter. http://www.hornsleth.com/
Spørgsmål til dialogen
Hvad er definitionen på kunst?
Hvad er provokerende kunst?
Hvad er meningen med provokerende kunst?
Hvad vil kunstnerne opnå?
Er det nødvendigt at provokere?
Hvorfor provokere?
Lytter vi mere til kunstnerne end til politikerne?
Er det i orden at provokere?
Hvad er årsagen til, at vi bliver provokeret?
Når kunsten forarger …
Rådne grise. Den tyskfødte billedhugger Christian Lemmerz trak overskrifter med animalsk kunst. I 1994 havde han på Esbjerg Kunstmuseum soloudstillingen 'Scene'. Udstillingen bestod blandt andet af slagtede og sammensyede grise, der, som udstillingen skred frem, gik i forrådnelse i deres montrer. https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-christian-lemmerz/
Guldfisk i blender. Den dansk-chilenske kunstner Marco Evaristti vakte i den grad opsigt i 2000, da han i installationen 'Helena' på kunstmuseet Trapholt i Kolding udstillede ti blendere med levende sværddragere. Publikum havde mulighed for at tænde for blenderne, hvilket ville dræbe fiskene. Efter at otte fisk havde ladet livet, fik Evaristti en politianmeldelse for at have overtrådt dyreværnsloven. Trapholt måtte derefter afbryde strømmen til blenderne. https://www.evaristti.com/helena-el-pescador-1
Udstoppede hundehvalpe. Michael Brammer er mand for at skabe opmærksomhed om sin kunst. I 1994 stod han bag skulpturen 'Tro, håb og kærlighed med venner', der bød på et stort rødt hjerte og udstoppede hundehvalpe.
Hundehvalpene havde Brammer købt, hvorefter han havde fået dem aflivet og siden udstoppet. Kunstneren fik over 50 dødstrusler og hans installation blev udsat for hærværk. https://www.fyens.dk/Foedselsdag/60-aar-Doede-hundehvalpe-gav-ham-doedstrusler/artikel/3250843
Afføring på dåse. Piero Manzoni - "Artist´s Shit”, som puttede sin egen afføring på dåse. http://www.heartmus.dk/om-heart/samlingen/piero-manzoni/mere-om-piero-manzoni.html
Arbejdsopgave: Lad eleverne fremstille deres kunst, med et budskab, som (måske) vil ændre beskuerens holdning! Ideer til inspiration. Fx livet som ung, - møder du nogen udfordringer? Regler, som du synes kunne være anderledes (fx sengetider, computerforbrug, sund/usund mad (junkfood), venskaber, moden, lommepenge, husligt arbejde … ) Materialer: Du bestemmer selv om din værk skal være i 2D eller 3D, om det er en tegning eller en skulptur.