Blog

Tegning med bevægelse

Tegning med bevægelse …

En ”in between opgave”.

Offentliggjort Sidst opdateret

Tegneøvelse fra 2. klasse

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Gift med Kim (sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år

Når der stilles en opgave i billedkunst, er det ikke alle elever, der er færdige på samme tid – det kan man lige så godt indse.

Når der arbejdes indenfor faget billedkunst, planlægger man ofte timerne ud fra et overordnet tema, såsom trolde, fugle eller fx et billedforløb, hvor man arbejder med LA Ring. Derefter forbereder man den enkelte time med fælles opgaver, som kan være at forme en lerfigur, eller tegne/male et billede ud fra opstillede rammer.

De fleste elever kaster sig ud i dagens opgave med stor begejstring og glæde, men det sker ofte, at der er stor spredning i forhold til, hvornår den enkelte elev bliver færdig.

Derfor er det en god ide at have en lille ekstra opgave klar til de elever, som har færdiggjort opgaven. Den type opgaver kalder jeg: En ”in between opgave”.

Her en af mine ”in between opgave”: Tegning med bevægelse

Materialer: Hvid A3 tegnekardus, tegneredskaber og farveblyanter

Mål med opgaven: Kunne tegne bevægelser i ens tegning. Få viden om tegneteknikker og virkemidler.

Fremgangsmåde:

Tal med eleverne om bevægelse i 2D tegninger

Lad eleverne vise med deres krop forskellige bevægelser gang, løb, hop

Sæt krav om, at der skal være mindst tre bevægelser på tegningen

Farvelæg til sidst tegningen med farveblyant

Evt. Tag fotos af hver tegning og sæt dem sammen til en fotohistorie, som vises til klassen som afslutning på emnet.

Tegning med bevægelse, elevarbejde
Elevarbejde