Læs mere fra bloggen: Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Tegning med bevægelse …
En ”in between opgave”.
Tegneøvelse fra 2. klasse
Når der stilles en opgave i billedkunst, er det ikke alle elever, der er færdige på samme tid – det kan man lige så godt indse.
Når der arbejdes indenfor faget billedkunst, planlægger man ofte timerne ud fra et overordnet tema, såsom trolde, fugle eller fx et billedforløb, hvor man arbejder med LA Ring. Derefter forbereder man den enkelte time med fælles opgaver, som kan være at forme en lerfigur, eller tegne/male et billede ud fra opstillede rammer.
De fleste elever kaster sig ud i dagens opgave med stor begejstring og glæde, men det sker ofte, at der er stor spredning i forhold til, hvornår den enkelte elev bliver færdig.
Derfor er det en god ide at have en lille ekstra opgave klar til de elever, som har færdiggjort opgaven. Den type opgaver kalder jeg: En ”in between opgave”.
Her en af mine ”in between opgave”: Tegning med bevægelse
Materialer: Hvid A3 tegnekardus, tegneredskaber og farveblyanter
Mål med opgaven: Kunne tegne bevægelser i ens tegning. Få viden om tegneteknikker og virkemidler.
Fremgangsmåde:
Tal med eleverne om bevægelse i 2D tegninger
Lad eleverne vise med deres krop forskellige bevægelser gang, løb, hop
Sæt krav om, at der skal være mindst tre bevægelser på tegningen
Farvelæg til sidst tegningen med farveblyant
Evt. Tag fotos af hver tegning og sæt dem sammen til en fotohistorie, som vises til klassen som afslutning på emnet.