Blog

Hver elev udarbejder et underlag, som de kan bruge i undervisningen

Ideer fra matematik i 1.klasse

Dagens tal, personligt underlag og kreativ leg med tallenes form

Offentliggjort Sidst opdateret
Personligt underlag







Ide: 1. klasse. Hver elev udarbejder et underlag, som de kan bruge i undervisningen. På underlaget kan være 100-tavlen, målebånd, hvordan tallene skrives, farverne, og i samarbejde med dansk alfabetet. Lad eleverne tegne deres selvportræt, så kan de nemt finde deres underlag i bunken.

Materialer: A3 hvidt kopipapir, alm. blyant, farveblyanter og lamineringsmaskine/lamineringslommer.

Lærerens forberedelse: kopiering af underlag. Eleverne kan selv være med til at laminere deres eget færdige skriveunderlag.

Jeg har altid fokus på hvordan jeg kan få eleverne interesseret, de her øvelser gør skrivearbejdet sjovere for klassen.


Kunstfærdige talkort


Kunstfærdige talkort
Kunstfærdige talkort






Ide: 1. klasse. Fokus på tallenes form, hvilket kreativt udtryk kan et bestemt tal få fx 2-tal bliver en svane, 8-tallet en tyk mand.

Materialer: Alm. blyant, farveblyanter og 1 stk. tegnekardus til hver elev. Tyk sort tuds til at tegne tallet op med. Sticky tack.

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Gift med Kim (sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år

Når talkortene løbende bliver færdige, udstilles de. Sæt talkortene op med ’sticky tack’ på tavlen/væggen, så alle eleverne kan se og nyde de kunstfærdige talkort. Det giver mange små finurlige og sjove ’snakke’ om tal, form og kreative ideer imellem eleverne.

Jeg er nysgerrig på, hvordan de forskellige elever kan motiveres helt fra timens begyndelse.

Ide: 1. klasse. Dagens tal, start hver matematiktime med dagens tal, snak om tallet er lige eller ulige. Hvilket tal kommer før Dagens tal, og hvilket tal kommer efter. Hvor mange enere har tallet? Hvor mange tiere har tallet? Hvordan læser og udtaler vi tallet fx 23, 3 siges før 20.

Snak om at nogle tal har en historie bag sig fx 13 = det uheldige tal (i andre lande har de andre uheldige tal, i Kina er det tallet 4). Tallet 90 = gamle Ole. Tallet 24 er juleaften … m.v. Eleverne har ofte et yndlingstal, det giver også en god snak, for der er tit en historie bag deres yndlingstal.

Øvelsen giver eleverne en god træning i talforståelse. En fælles start på timen, eleverne nyder gentagelsen og det vante i opgaven. Udvid øvelsen med at tegne talhuset, og beregne tværsummen. Eleverne kan også bidrage med dagens tal.


Dagens tal

Næste blogindlæg bliver med ideer fra matematik i 5. klasse ...