Læs mere fra bloggen: Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Øjet, følelsen og tanken
Øvelser i forskellige gengivelsesstrategier. UV-forløb fra 3. klasse.
UV-forløb fra 3. klasse.
Man kan arbejde med at gengive et motiv på mange forskellige måder, fx med forskellige materialer og teknikker. Det gør at motivet får forskellige udtryk.
Det kan være en gengivelse, der efterligner virkelighedens ydre former, eller det kan være en gengivelse af en bestemt stemning eller følelse. Man kan også skabe en gengivelse, der udtrykker en holdning eller et budskab, man ønsker at sende beskueren. Der findes mange gengivelsesstrategier af et motiv.
Herunder oplæg til arbejdet med de tre mest egnede gengivelsesstrategier til undervisningen i grundskolen.
Øjet, affotograferer den realistiske – ydre lighed. Her vil kunstneren have at billeder skal ligne det, vi ser i virkeligheden.
Følelsen, den ekspressive – indre lighed. Her vil kunstneren have, at billeder udtrykker følelser (kærlighed, had, glæde, sorg, angst mm.). Her bruger kunstneren sin fantasi.
Tanken, den konstruktive – et budskab. Her vil kunstneren gerne kommunikere et budskab, og udtrykke en bestemt opfattelse af hvordan verden er eller bør være.
Snak med eleverne om de forskellige udtryks betydning.
Billedgoogle eksempler på kunst - portræt, og vis dem til eleverne på den elektroniske tavle/computer. Snak med klassen om hvad de ser og synes, alt efter klassetrin kan der inddrages ’Fagudtryk i kunsten’ og oplæg til ’Billedsamtalen’.
Realisme: Vi møder fx denne gengivelsesstrategi i værker fra renæssancen, realismen og impressionismen i slutningen af 1800-tallet, men der bliver i dag stadig lavet masser af realistiske kunstværker. Fx Thomas Kluge, selvportræt/portrætter.
Ekspressiv: Vi møder fx denne gengivelsesstrategi i værker fra romantikken, ekspressionismen, surrealismen og symbolismen, som indeholder et indre følelsesmæssigt indhold. Fx Asger Jorns portræt af Gaston Bachelard 1960 eller Lisa Malinovsky, selvportræt, 1983.
Konstruktiv: Vi møder fx denne gengivelsesstrategi i værker fra nyklassicisme, konstruktivisme og kubisme. Fx Pablo Picasso, portræt af Ambroise Vollard 1910 eller Pablo Picasso, Grædende kvinde 1937.
Niels Strøbek, Dr. Margrethe, 1977
Øvelse 1: Portræt med ydre lighed – realisme.
I den første øvelse skal eleven tegne et selvportræt. Brug en god tegneblyant. Snak med eleverne om hvad der er vigtigt at huske, når man tegner portrætter. Her er det den ydre lighed, der er i centrum. Det vil sige, at vi bruger øjet som gengivelsesstrategi. Tal med eleverne om hvordan de opnår plasticitet (dybde) og egen skygge (når der optræder skygge på ansigtet).
Materialer: Elevportrætfotos, IPad-kamera eller spejl, tegnekardus, god tegneblyant eller grafit akvarelstifter.
Øvelse 2: Portræt med erindring af en følelse –
ekspressionisme.
I anden øvelse skal eleven forholde sig til at gengive motivet så udtryksfuldt og stemningsfyldt som muligt. Her er det følelsen, som er i centrum. Det vil sige, at billedet ikke behøver være realistisk i forhold til virkeligheden. Eleven skal tegne sit eget selvportræt, måske er eleven sur, glad, forelsket, udspekuleret eller trist. Snak med eleverne om brugen af farver, former og streger som udtryksmiddel. Hvilke farver og former udtrykker fx bedst, de følelser eleven vil have frem i billedet.
Materialer: Tegnekardus, god tegneblyant, Neo Color 2 farvekridt.
Øvelse 3: Budskabet – konstruktivisme (5. – 6. klasse).
I tredje øvelse skal eleven skabe et kunstværk med et budskab. Tag fx udgangspunkt i en talemåde, fx ”Du må ikke kaste med sten, hvis du selv bor i et glashus”, ”Når katten er ude, danser musene på bordet” eller ” Små gryder har også ører”. Lad eleven ved hjælp af tegning skabe et udtryk med en tanke bag. Snak med eleverne om, hvad der ligger bag ordene i talemåden.
Materialer: Tegnekardus, god tegneblyant, farveblyanter.
Vedhæftet dokumenter til download: