Læs mere fra bloggen: Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Innovation: Sådan kan eleverne bygge skolegårdsspil af genbrugsguld
Se Hanne Bindslev Gregersens og hendes kollegers undervisningsforløb, der var en del af Skt, Jørgens Skoles emneuge for alle skolens 580 elever.
Innovationsforløbet var en del af en emneuge for alle skolens 580 elever.
Lidt om emneugen:
Overskriften var ”Kultur”.
Fire dage, mandag til og med torsdag, 5 lektioner hver dag.
Alle skolens elever blandes efter egne ønsker. Alle elever udfyldte en ønskeseddel, hvor de gerne ville arbejde efter dét værkstedskatalog, som de blev præsenteret for.
Torsdag sluttede af med forældrebesøg/åbent hus fra kl. 14-16, hvor der bl.a. blev vist egne producerede musikvideoer, spillet musik, sunget sange, danset, spillet bordtennis, set på ugens kreative arbejde med træsnitning og brodering.
Alle dage blev der udgivet en skoleavis, hvor PR-holdets elever fra 9. årg. skrev om ugen og værkstederne.
Eleverne var inddelt i hovedgrupperne: Musik (musik og sang produktion), Innovation, Bæredygtighed, Krea, Udeliv, Musikvideo, Sport og Trivsel.
Under ”Innovation”, skulle eleverne udtænke de spil,
vi skulle have i skolegården. Spil malet på asfalten og brætspil malet på
plexiglasplader til borde-bænke. Brikker skulle fabrikeres af genbrugsguld dvs.
rengjorte dunke, skruelåg, dåser mv.
Bæredygtighed er ikke nemt, der
er jo ikke meget bæredygtighed ved blot et verdensmål, hvis ingen fører det ud
i livet. Derfor satte vi handling bag de abstrakte ambitioner.
Bæredygtighed er et af FNs 17
verdensmål. Der er ikke noget bedre end
at upcycle udslidte ting og gøre det til noget nyttigt. Det er en evig proces,
og lærerigt for elever i alle aldre, at vi har fokus på genbrug. Derudover også
vigtig viden, om de knappe ressourcer vi har, med hensyn til mængden af
naturlige materialer.
Vi var seks lærere på værkstedet ”Innovation” med 70 elever fra 0. til og med 8. klasse.
Vores mål var at ugens arbejde i skolegården, skulle indbyde til leg, læring og spil i frikvartererne. Spillene skulle præsenteres til åbent hus om torsdagen. Alle producerede spillebrikker kom i opbevaringskasser, hvori der var indholdsliste og spillets regler. Kasserne står nu på skolens læringscenter/skolebiblioteket, hvor elever kan hente dem, hvis de skulle få lyst til fx et spil skak, ludo eller kryds og bolle.
Siden efteråret havde jeg selv samlet forskellige
typer ’genbrugsguld’ og op til ugen skrev vi ud til forældrene på aula om
donationer af fx gl. aviser til afdækning, rengjorte dunke, glas, låg mv.
Inden emneugens start skrev vi ud til de elever og forældre, der var på innovationsgruppen.
”Kære forældre og elever på Innovationsværkstedet.
Vi glæder os til en spændende uge med fokus på innovation og fremstilling af spil til skolegården.
Vi kommer til at tegne og male hele ugen, husk derfor en malerbluse, gerne en stor skjorte/T-shirt (- en voksen skjorte med lange ærmer er perfekt, da det ofte er på manchetterne, der kommer maling).
Vi skal arbejde meget udenfor, så kom i tøj og sko efter vejret.
HUSK desuden penalhus med almindelige blyanter, viskelæder og gerne farveblyanter og en saks.
Vi glæder os til at se jer forældre til åbent hus torsdag, hvor I vil kunne se de innovative ideer, der er produceret i løbet af ugen.
Hvis jeres barn er fraværende i løbet af ugen, bedes I sætte ‘barn syg’ i tabulex - fravær.
De allerbedste hilsner”
Da det var
yderst vigtigt, at alle elever havde en malerbluse med til om tirsdagen, hvor
malearbejdet gik i gang, fik alle værkstedets elever igen aula-beskeden på en
lille A5-seddel i deres madkasse om mandagen (i forventning om at den finder forældrene
i skoletasken).
Emneugen starter.
Mandag morgen viser og gennemgår vi Power Point opstartsdiasshow bl.a. med snak om innovation, tanker og drømme. Bæredygtighed ved at genbruge.
Se gerne vedhæftede pdf-fil.
Derefter gik vi alle ud og inspicerede skolegården.
De 70 elever arbejdede i små undergrupper, med en god fordeling af små og store elever.
Alle elever tegnede derefter skitser af de spil og lege (fx hinkeruder, squareball, tal-kålorm mv) som de drømte om i skolegården.
Sidst på dagen begyndte eleverne at tegne spil op i skolegården med gadekridt, målebånd, vinkeltrekant og store linealer (lånte brædder fra HDS).
Hele tirsdagen og onsdagen arbejdede alle med opmåling, optegning, fremstilling af brikker og maling på asfalten og på de indkøbte plexiglasplader. Eleverne malede på den ene side af plexiglaspladen. Pladen blev skruet fast på bordet, med den umalede side op, så elevernes fine malearbejde ikke bliver udsat for vind og vejr og almindelig slitage.
Torsdag blev
alle spil afprøvet og de sidste opbevaringskasser til spillebrikkerne blev
færdiggjort. En vagtplan blev udarbejdet til åbent hus, så eleverne, på skift,
stod klar ved de forskellige spil, når forældre, bedsteforældre og søskende kom.
Materialer:
Genbrugsguld (rengjorte dunke, dåser, bøtter, låg mv)
10 Plexiglasplader 50x50 cm
Maling til plexiglasplader og brikker, vi brugte 01 akrylmaling fra CC-hobby
5x5 cm træklodser til store terninger
A2-A3-papir til skitsetegningerne
Tynde og brede pensler
Spande med vand til beskidte pensler
Genbrugsbøtter med låg, så malingen gemmes til næste dag
Sorte sprittudser i forskellige tykkelser
Meterhjul, målebånd, linealer, stor vinkelmåler, kridtsnor
Store gadekridt
Vejmaling hvid + engangshandsker + plasticpose til våde pensler, så de ikke skulle vaskes undervejs
Koste til at feje med, inden der males med vejmaling
Malertape, tynde til plader og bredt til asfalten
Gipsgaze til at beklæde små 10 cl flasker til LUDO brikker
Bunkevis af gl. aviser
Kasser til spillebrikker og regler
Afspærringsbånd og kegler til afspærring af våd bane
på asfalten
Afsluttende kommentar:
Jeg synes, at arbejdet med emnet og de færdige spil var godt og kan varmt anbefale det. Eleverne får tilegnet sig nyttig viden om innovation, bæredygtighed, genbrug, opmåling, præcision og håndværksmæssige teknikker, samt får oplevelsen af at samarbejde med elever i en anden aldersgruppe. De lærer at bruge hænderne sammen med hjernen.
Eleverne oplevede en succes. Alle præsenterede et flot kreativt produkt, som de selv var stolte af. Alle fik en god oplevelse under åbent hus, da der blev spillet og leget på livet løs. Alle kom godt og flot i mål, glade og tilfredse, og med venskaber på tværs af klasser og årgange.
Vedhæftet: