Hanne Bindslev Gregersen

Blog

Elevprodukt - Design din egen lampeskærm

Velkommen til min blog

Ny blogger på Folkeskolen.dk

Offentliggjort Sidst opdateret


Velkommen til min blog

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Gift med Kim (sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år

Jeg hedder Hanne Bindslev Gregersen.

Jeg har tidligere benyttet mig af “lærer-til-lærer” funktionen, som var muligt på den tidligere version af folkeskolen.dk, her delte jeg mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst.

Det er min tanke, at jeg nu vil dele min UV-forløb her på bloggen.

Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Jeg er uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992 og fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg er aktiv i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.


Derudover har jeg skrevet ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Og en hobbybog ”Vidste du, - om årets traditioner”.

Privat er jeg gift med Kim (vi havde sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år.

Jeg glæder mig til at komme i gang 😊

Til en start ”genudsender” jeg nogle af mine tidligere “lærer-til-lærer” UV-forløb her:

Matematik:

”Man må kunne gribe, før man kan begribe”.

Den ”matemagiske” matematikfidus ”Regner”. Fra en klump ler til design af figur.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-laerer-til-laerer-matematik/man-ma-kunne-gribe-for-man-kan-begribe/3293630

NB nyt link til UV-forløbet, da linket som er nævnt i UV-forløbet er udløbet:

https://docplayer.dk/19412879-Man-maa-kunne-gribe-foer-man-kan-begribe-ta-fat-mat-s-talkaniner-hjaelper-elever-gennemsnit-som-ikke-er-middeltal.html

Matematikfidus "Regner"
I L. A. Rings fodspor


Billedkunst:

”I maleren L. A. Rings fodspor”.

Et målrettet dialogbaseret undervisningsforløb i billedkunst med 23 elever i en 6. klasse. Med fokus på almen dannelse. Kunsthistoriske udtryk og begreber, samt forholdet mellem kunst og samfund. Forløbet kan nemt overføres til egne lokale kunstnere i andre tidsperioder.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-laerer-til-laerer-skolen-i-samfundet/i-maleren-l-a-rings-fodspor/3295746


Rudolph Tegners skulptur ”De tørstige børn”.

Et målrettet dialogbaseret undervisningsforløb i billedkunst med 2. og 4. årgang, med fokus på almen dannelse. Kunsthistoriske udtryk og begreber, samt forholdet mellem kunst og samfund. Forløbet kan nemt overføres til egne lokale kunstnere og skulpturer i andre tidsperioder.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-laerer-til-laerer-undervisning/rudolph-tegners-de-torstige-born/3293515

Elevprodukter


Tværfagligt billedkunst/matematik/naturfag/engelsk:

"Verden rundt sammen med 5y”.

Et undervisningsforløb i 4./5. klasse på Sct. Jørgens Skole, Roskilde, hvor min klasse og jeg har arbejdet med projektet ”Around the World”.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-laerer-til-laerer-naturteknologi/verden-rundt-sammen-med-5y/3289233

Around the world

”Verden rundt sammen med 5y, 2. del”.

”Around the world”, et undervisningsforløb i 5. klasse på Sct. Jørgens Skole, Roskilde.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-laerer-til-laerer-naturteknologi/verden-rundt-sammen-med-5y-2-del/3296302

Post fra hele verden

”Verden rundt sammen med 5y, 3. del”.

Jorden rundt, uden at forlade Danmark, - sammen med 5y.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-laerer-til-laerer-matematik/verden-rundt-sammen-med-5y-3-del/3289237

5y får besøg af DR TV-ULTRA NYT


HDS:

”HDS År 1”.

Håndarbejde-design-sløjd. Mit første år med faget HDS på 4. og 5. årgang. 3 klasser, 3 lærere og 3 faglokaler (håndarbejde, billedkunst og sløjd). Tanker, ideer og refleksioner.

https://www.folkeskolen.dk/hogd-handvaerk-og-design-laerer-til-laerer/hds-ar-1/3291957

Elevprodukter "Kys frøen"

”HDS Design og arkitektur - Digital kreativitet”.

Vær arkitekt på dit eget drømmehus. Et målrettet dialogbaseret undervisningsforløb i HDS med 65 elever på 6. årgang, med fokus på digital kreativitet, til deling.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-hogd-handvaerk-og-design/hds-design-og-arkitektur-digital-kreativitet/3289207

Elev i gang


Tværfagligt billedkunst/dansk:

‘Frk. Ignoras tårn’.

Tværfagligt samarbejde ml. dansk og billedkunst.

https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-dansk-dansk-indskoling/frk-ignoras-tarn/3302188


Elevprodukter


Naturfag, UV-ide fra naturfagsugen 39 – 2021 i 1. klasse:

”Design og “snedkerere” dit eget krible-krable insekthotel”.

Genbrug og upcycling.

De små krible-krable insekter ude i naturen er i tilbagegang. De mangler føde og levesteder. Vildt og urørt natur giver insekterne de allerbedste levevilkår.

Ved at bygge et insekthotel og hænge det ude i haven eller på altanen, kan vi være med til at hjælpe de danske krible-krable smådyr.

https://www.folkeskolen.dk/laerer-til-laerer-naturfag-undervisning/design-og-snedkerer-dit-eget-krible-krable-insekthotel/3301914

Materialer