Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Velkommen til min blog
Ny blogger på Folkeskolen.dk
Velkommen til min blog
Jeg hedder Hanne Bindslev Gregersen.
Jeg har tidligere benyttet mig af “lærer-til-lærer” funktionen, som var muligt på den tidligere version af folkeskolen.dk, her delte jeg mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst.
Det er min tanke, at jeg nu vil dele min UV-forløb her på bloggen.
Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.
Jeg er uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992 og fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.
Jeg er aktiv i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.
Derudover har jeg skrevet ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Og en hobbybog ”Vidste du, - om årets traditioner”.
Privat er jeg gift med Kim (vi havde sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år.
Jeg glæder mig til at komme i gang 😊
Til en start ”genudsender” jeg nogle af mine tidligere “lærer-til-lærer” UV-forløb her:
Matematik:
”Man må kunne gribe, før man kan begribe”.
Den ”matemagiske” matematikfidus ”Regner”. Fra en klump ler til design af figur.
NB nyt link til UV-forløbet, da linket som er nævnt i UV-forløbet er udløbet:
Billedkunst:
”I maleren L. A. Rings fodspor”.
Et målrettet dialogbaseret undervisningsforløb i billedkunst med 23 elever i en 6. klasse. Med fokus på almen dannelse. Kunsthistoriske udtryk og begreber, samt forholdet mellem kunst og samfund. Forløbet kan nemt overføres til egne lokale kunstnere i andre tidsperioder.
Rudolph Tegners skulptur ”De tørstige børn”.
Et målrettet dialogbaseret undervisningsforløb i billedkunst med 2. og 4. årgang, med fokus på almen dannelse. Kunsthistoriske udtryk og begreber, samt forholdet mellem kunst og samfund. Forløbet kan nemt overføres til egne lokale kunstnere og skulpturer i andre tidsperioder.
Tværfagligt billedkunst/matematik/naturfag/engelsk:
"Verden rundt sammen med 5y”.
Et undervisningsforløb i 4./5. klasse på Sct. Jørgens Skole, Roskilde, hvor min klasse og jeg har arbejdet med projektet ”Around the World”.
”Verden rundt sammen med 5y, 2. del”.
”Around the world”, et undervisningsforløb i 5. klasse på Sct. Jørgens Skole, Roskilde.
”Verden rundt sammen med 5y, 3. del”.
Jorden rundt, uden at forlade Danmark, - sammen med 5y.
HDS:
”HDS År 1”.
Håndarbejde-design-sløjd. Mit første år med faget HDS på 4. og 5. årgang. 3 klasser, 3 lærere og 3 faglokaler (håndarbejde, billedkunst og sløjd). Tanker, ideer og refleksioner.
https://www.folkeskolen.dk/hogd-handvaerk-og-design-laerer-til-laerer/hds-ar-1/3291957
”HDS Design og arkitektur - Digital kreativitet”.
Vær arkitekt på dit eget drømmehus. Et målrettet dialogbaseret undervisningsforløb i HDS med 65 elever på 6. årgang, med fokus på digital kreativitet, til deling.
Tværfagligt billedkunst/dansk:
‘Frk. Ignoras tårn’.
Tværfagligt samarbejde ml. dansk og billedkunst.
https://www.folkeskolen.dk/billedkunst-dansk-dansk-indskoling/frk-ignoras-tarn/3302188
Naturfag, UV-ide fra naturfagsugen 39 – 2021 i 1. klasse:
”Design og “snedkerere” dit eget krible-krable insekthotel”.
Genbrug og upcycling.
De små krible-krable insekter ude i naturen er i tilbagegang. De mangler føde og levesteder. Vildt og urørt natur giver insekterne de allerbedste levevilkår.
Ved at bygge et insekthotel og hænge det ude i haven eller på altanen, kan vi være med til at hjælpe de danske krible-krable smådyr.