Hanne Bindslev Gregersen

Hanne Bindslev Gregersen

Blog

Værkstedet
Værkstedet "Helt i hegnet"

"Helt i hegnet"

UV-forløb til deling.

Publiceret Senest opdateret

Fra gamle klude til fantasifuld børnekunst. Bæredygtig klude-kunst af genbrugsstof.

UV-forløbet var en del af en emneuge for hele skolen.

Tekstiler revet i strimler
Tekstiler revet i strimler

Lidt om emneugen:

Overskriften var ”Festival”.

Fire dage, mandag til og med torsdag, 5 lektioner hver dag.

Alle skolens elever blandes, efter egne ønsker. Alle udfyldte en ønskeseddel, hvor de gerne ville være efter det værkstedskatalog, som de blev præsenteret for.

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Gift med Kim (sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år

Torsdag sluttede af med forældrebesøg/åbent hus fra kl. 14-17, hvor der bl.a. blev vist egne producerede film, spillet musik, sunget sange, danset, tilbudt gastronomiske smagsprøver og mulighed for brodering, væve og filtning mv. i de åbne kreative værksteder.

Alle dage blev der udgivet en skoleavis, hvor PR-holdets elever skrev om ugen og værkstederne.

Alle elever var inddelt i fem hovedgrupper: Performance, Gastronomi, De flyvende quidditch akrokids, PR og Kreativ.

Under ”kreativ”, var fem kreative værksteder, herunder værkstedet ”Helt i hegnet”.

Tekstil og bæredygtighed er det nye sort, i flg. Miljøstyrelsens kortlægning af tekstilt flow udgør vores tekstilforbrug i vores husholdning omkring 75.000 tons, det betyder at hver dansker i gennemsnit køber 13,2 kilo tekstiler om året.

Bæredygtighed er ikke nemt, og der er jo ikke meget bæredygtighed ved blot et verdensmål, hvis ingen fører det ud i livet. Derfor satte vi handling bag de abstrakte ambitioner.

Bæredygtighed er et af FNs 17 verdensmål.

Der er ikke noget bedre end at upcycle udslidte ting og gøre det til noget nyttigt. Det er en evig proces, og lærerigt for elever i alle aldre, at vi har fokus på genbrug. Derudover er der også vigtig viden om de knappe ressourcer, vi har med hensyn til mængden af naturlige materialer.

Vi var to-tre lærere på værkstedet ”Helt i hegnet” pr. dag med 36 elever fra 0. til og med 8. klasse.

Vores mål var at ugens arbejde skulle præsenteres som Street Art, så elevernes arbejde kunne være til glæde for øjet i en længere periode. Vi besluttede at eleverne skulle dekorere trådhegnet omkring skolen med stofstrimler. Vores tema var et spændende undervandstema med farverige fisk og andre havdyr.

Eleverne skulle arbejde med teknikkerne flette, væve og ”sy” korssting.

Tre uger inden emneugens start, skrev vi ud til alle skolens forældre, om de kunne være behjælpelige med donation af gamle tekstiler.

På Aula.dk skrev vi:

Kære forældre på Sct. Jørgens Skole.

I uge 12 holder vi festivaluge - se info og besked på Aula.

Et af de kreative værksteder bliver med flet i skolens hegn. Vi skal flette fisk og spændende undervandsscenerier. Til værkstedet skal vi bruge en masse stof og da vi på Sct. Jørgen går op i bæredygtighed vil vi gerne genanvende og genbruge jeres gamle tekstiler - hvis i vil af med dem 😊

Vi søger stof i alle farver. Om det er bomuld eller syntetiske tekstiler er lige meget, men vi vil allerhelst modtage hele metervarer, gamle lagner, duge, sengetøj og lignende, som er nemme at klippe op. Men al stof er velkommen.

Vi på værksted HELT I HEGNET håber, at I vil hjælpe os ved at donere genbrugstekstiler, så vi kan realisere vores fletteprojekt.

Aflever jeres donation af tekstiler på kontoret.

Heldigvis var der mange, som ønskede at donere deres gamle tekstiler, så vi fik en masse gode tekstiler til vores projekt.

Emneugen starter.

Mandag morgen viser og gennemgår vi Power Point opstartsdiasshow bl.a. med snak om genbrug og bæredygtighed, flette-, væve- eller korstings teknikker og knuder til afslutning, så strimlerne ikke går op. Trådretning når tekstiler skal rives til strimler, samt inspirationsbilleder (fra google) af fisk og andre havdyr på den elektroniske tavle. Se vedhæftede pdf-fil (link nederst).

Derefter gik vi alle ud og inspicerede skolens trådhegn.

De 36 elever arbejdede i grupper af seks, med en god fordeling af små og store elever.

Alle elever tegnede derefter en skitse, på 1x1 cm ternet papir, af det havdyr de gerne ville væve/flette/sy ind i hegnet.

Alle skitser blev lamineret, så de kunne tåle alt slags vejr
Alle skitser blev lamineret, så de kunne tåle alt slags vejr
Skitser, på 1x1 cm ternet papir
Skitser, på 1x1 cm ternet papir

Alle skitser blev lamineret, så de kunne tåle alt slags vejr.

Sidst på dagen blev alle tekstiler revet i strimler, så vi var klar til at gå i hegnet næste dag.

Flet i hegnet
Flet i hegnet

Hele tirsdagen arbejdede alle i hegnet med at skabe et flot og farverigt undervandsunivers.

Fisk i hegnet
Fisk i hegnet
Brandmand i hegnet
Brandmand i hegnet

Onsdag afpudsede og finjusterede alle det store fælles kunstværk i hegnet. Derudover blev der gjort klar til torsdagens vævearbejde, hvor alle skulle væve et lille minibillede med en fisk eller en vandmand. Papkasser blev skåret op til mindre stykker og resten af stofstrimlerne blev revet tyndere.

Fisk i hegnet
Fisk i hegnet
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Fisk i korssting i hegnet</font></font></font></font></font></font>
Fisk i korssting i hegnet

Torsdag vævede alle elever et minibillede med en fisk eller en vand/brandmand med resten af strimlerne.

<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Minibilleder, materialer</font></font></font></font>
Minibilleder, materialer
<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Trendtrådene syes med Macremé snor</font></font></font></font>
Trendtrådene syes med Macremé snor

Ved hjælp af en syl hulles en fisk/vandmand på et stykke 16x25 cm papkassepap. Hullerne udstikkes med en syl efter en skabelon. Derefter syes trendtrådene med Macremé snor. Nu var fisken/vandmanden klar til at der kunne væves med stofstrimler.

Holdets vævede fisk og vandmænd blev udstillet på et af skolens fælles områder og gjorde samtidig opmærksom på det store kunstværk udenfor i trådhegnet.

<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Fisken væves med stofstrimler.</font></font></font></font>
Fisken væves med stofstrimler.
Vævede fisk
Vævede fisk

Til åbent hus var det muligt for de besøgende og skolens øvrige elever, at væve deres egen fisk, vand- eller brandmand, som de kunne tage med hjem.

Holdets vævede fisk og vandmænd blev udstillet på et af skolens fælles områder
Holdets vævede fisk og vandmænd blev udstillet på et af skolens fælles områder

Materialer:

Stofstimler, der rives fra gamle duge, farvede lagner, store stofstykker og gardiner mv.

1x1 cm ternet papir (papir fra matematik-kladdehæfte med tern 1x1 cm)

Skriveredskaber

Akvarel-kridt, vi brugte Neo Color 2 Sortimentssæt

Lamineringsmaskine og A3 lamineringslommer

Sakse

Papkassepap - til minibilleder

Syle

Macramé snor

Store nåle

Søhest
Søhest
Skildpadde
Skildpadde


Afsluttende kommentar:

Jeg synes, at arbejdet med emnet og det færdige kunstværk i hegnet var godt og kan anbefale det. Eleverne får tilegnet sig nyttig viden om bæredygtighed, genbrug og håndværksmæssige teknikker, samt får oplevelsen af at samarbejde med elever i en anden aldersgruppe. De lærer at bruge hænderne sammen med hjernen.

Eleverne oplevede en succes. Alle præsenterede et flot kreativt produkt, som de selv var stolte af. Alle kom godt og flot i mål, glade og tilfredse, og med venskaber på tværs af klasser og årgange.

https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Vedhæftet:

Pdf-fil med opstartsdiasshow:

https://www.folkeskolen.dk/files/2022/05/08/Helt%20i%20hegnet%20uge%2012%20-%202022.pdf

Powered by Labrador CMS