Blog

Eleverne deler med rest

Ideer fra matematik i 5.klasse

Lege, for at lære, for at forstå.

Offentliggjort Sidst opdateret

Eleverne deler med rest.

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik. Gift med Kim (sølvbryllup i sommers) og vi har en voksen søn på 21 år

Ide: 5. klasse. Eleverne vælger, to og to, et tal, der skal deles op i talbrikkerne. Når alle talbrikker er i krusene, kan de korrigere og eventuelt opdage fejl/smuttere.

Start med at klippe taltavlen ud i talbrikker. Vælg et tal de udklippede talbrikker skal deles i.

Herefter lægger eleven tallet i det rette krus, fx når tallet går op og har nul i rest, lægges tallet i kruset med mærkatet ”går op”. Hvis der er ”1 i rest” lægges tallet i kruset med ”1 i rest”.

Materialer: Taltavle i kopier, sakse, krus med mærkater påskrevet ”går op”, ”1 i rest”, ”2 i rest”, ”3 i rest” etc..

Lærerens forberedelse: kopiering af taltavler.

Jeg har altid fokus på, hvordan jeg kan få eleverne interesseret. Her trænes hovedregning og tabeller. Denne opgave giver eleverne en talforståelse af division, hvor regnestykket ikke går op, på en afvekslende og sjovere måde. I denne opgave har man ikke meget brug for lommeregneren, da den viser resultatet i kommatal. Lad eleverne, til sidst, prøve at dele med den og få en snak om rest vs. kommatal.

Brøk, procent og decimal Memory.

Ide: 5. klasse. Find de brikker, som hører sammen fx 0,5 - ½ - 50 %. Lad eleverne designe deres eget Memory spil med fx L, ml, brøk og procent fx 0,4 – 400ml – 2/5 – 40 %. Klip derefter brikkerne ud og spil.

Materialer: Brug Excel til at designe Memory-brikkerne (alternativt: hvidt papir med tomt skema og blyant), sakse.

Jeg er nysgerrig på, hvordan de forskellige elever kan motiveres helt fra timens begyndelse under mottoet: Lege, for at lære, for at forstå.

Brøk, procent og decimal Memory.

Design dit eget memory-spil

Tværfagligt med HDS/Håndværk & Design.

Ide: 5. klasse. Lad eleverne fremstille deres eget skakspil. Eleverne opmåler spillepladen i felter og maler felterne sorte og hvide (brug akrylmaling, pensler og malertape). Derefter designer de deres egne skakbrikker i sort- og hvidler. Leret brændes efter 3 ugers tørretid på 960 grader i keramikovnen. Brug en skotøjsæske til de færdige spillebrikker. Lad de færdige skakspil indgå i klassens matematiksamling af materialer, så kan klassen altid spille skak, hvis der er tid tilbage af timen, eller afhold en skakturnering i klassen, eller på årgangen.

Materialer: Kvadratiske masonitplader, malertape, tegneredskaber, linealer eller målebånd, sort og hvid akrylmaling, pensler, sort og hvidt ler.

Eleverne fremstiller deres eget skakspil
Eleverne fremstiller deres eget skakspil

Jeg har fokus på, at udover at træne geometri, koordinatsystemer og at tælle, er glæden stor, når man selv har udarbejdet og designet sit eget skakspil. Tip! Lad eleverne arbejde sammen to og to.