Læs mere fra bloggen: Hanne Bindslev Gregersen
Blog
Ideer fra matematik i 5.klasse
Lege, for at lære, for at forstå.
Eleverne deler med rest.
Ide: 5. klasse. Eleverne vælger, to og to, et tal, der skal deles op i talbrikkerne. Når alle talbrikker er i krusene, kan de korrigere og eventuelt opdage fejl/smuttere.
Start med at klippe taltavlen ud i talbrikker. Vælg et tal de udklippede talbrikker skal deles i.
Herefter lægger eleven tallet i det rette krus, fx når tallet går op og har nul i rest, lægges tallet i kruset med mærkatet ”går op”. Hvis der er ”1 i rest” lægges tallet i kruset med ”1 i rest”.
Materialer: Taltavle i kopier, sakse, krus med mærkater påskrevet ”går op”, ”1 i rest”, ”2 i rest”, ”3 i rest” etc..
Lærerens forberedelse: kopiering af taltavler.
Jeg har altid
fokus på, hvordan jeg kan få eleverne interesseret. Her trænes hovedregning og
tabeller. Denne opgave giver eleverne en talforståelse af division, hvor
regnestykket ikke går op, på en afvekslende og sjovere måde. I denne opgave har
man ikke meget brug for lommeregneren, da den viser resultatet i kommatal. Lad
eleverne, til sidst, prøve at dele med den og få en snak om rest vs. kommatal.
Brøk, procent og decimal Memory.
Ide: 5. klasse. Find de brikker, som hører sammen fx 0,5 - ½ - 50 %. Lad eleverne designe deres eget Memory spil med fx L, ml, brøk og procent fx 0,4 – 400ml – 2/5 – 40 %. Klip derefter brikkerne ud og spil.
Materialer: Brug Excel til at designe Memory-brikkerne (alternativt: hvidt papir med tomt skema og blyant), sakse.
Jeg er nysgerrig på, hvordan de forskellige elever kan motiveres helt fra timens begyndelse under mottoet: Lege, for at lære, for at forstå.
Tværfagligt med HDS/Håndværk & Design.
Ide: 5. klasse. Lad eleverne fremstille deres eget skakspil. Eleverne opmåler spillepladen i felter og maler felterne sorte og hvide (brug akrylmaling, pensler og malertape). Derefter designer de deres egne skakbrikker i sort- og hvidler. Leret brændes efter 3 ugers tørretid på 960 grader i keramikovnen. Brug en skotøjsæske til de færdige spillebrikker. Lad de færdige skakspil indgå i klassens matematiksamling af materialer, så kan klassen altid spille skak, hvis der er tid tilbage af timen, eller afhold en skakturnering i klassen, eller på årgangen.
Materialer: Kvadratiske masonitplader, malertape, tegneredskaber, linealer eller målebånd, sort og hvid akrylmaling, pensler, sort og hvidt ler.
Jeg har fokus på, at udover at træne geometri, koordinatsystemer og at tælle, er glæden stor, når man selv har udarbejdet og designet sit eget skakspil. Tip! Lad eleverne arbejde sammen to og to.