Blog

Sæt køerne på græs når foråret kommer. Elevprodukter

Muuh siger koen … 

Inspiration til billedkunst

Offentliggjort Sidst opdateret

Hanne Bindslev Gregersen

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik. Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994. Jeg er aktiv i Danmarks Billedkunstlærere og i Danmarks Matematiklærerforening. Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst”. Medforfatter på Matematikkens dags bøger siden 2018. Gift med Kim (sølvbryllup i sommeren 2021) og vi har en voksen søn på 22 år.

Ko-parade med to typer ler

Inspiration til billedkunst

Mål med opgaven:

Kunne fremstille en skulptur, med fokus på konstruktion (kompakt figur på tynde ben).

Få viden om skulptur teknikker.

Modeller figur ud fra kendte karakteristika.

Kendskab til forskellige typer lers muligheder.

Kunne etablere en udstilling i fælles billedprojekter, samt få viden om udstillingsformer.

 

Materialer:

Billeder af rød/hvide malkekøer

Rød og hvidler

Underlag

Modellerpinde

Slynger

Blank penselglasur

Flade kunstpensler

 

Sæt køerne på græs når foråret kommer

Fremgangsmåde:

Vis billeder af rød/hvide malkekøer, og tal med eleverne om koens karakteristika.

Hver elev ælter sin lerklump grundigt, så de to lertyper blandes.

Eleven former en ko.

Hoved, krop og ben trækkes ud af klumpen.

Kompakte figurer udhules med slynge.

Koen glattes med fingrene eller med modellerpinde.

Strukturer (øjne/mund) tegnes i leret med modellerpinde.

Koen sættes til tørre.

Den tørre ko brændes i keramikovn på 980 grader.

Mal derefter koen med blank penselglasur, det fremhæver de to lertyper.

Husk der ikke må komme glasur under koens klove.

Koen brændes i en keramikovn på 1020 grader.

 

Tip!

Medbring legetøjs køer eleverne kan få inspiration af.

Sæt køerne på græs når foråret kommer. Udstil alle køer i jeres egen ko-parade.

Sæt køerne på græs når foråret kommer

 Ekstra

Når jeg arbejder med en kreativ opgave, er det ikke alle elever, der er færdige på samme tid. Eleverne arbejder meget forskelligt. Der er elever, som sidder koncentreret i lang tid og arbejder med opgaven, men der er også elever, der hurtigt bliver færdige med deres værker. Til de elever har jeg denne ekstra opgave: Tegn en ko til en fælles collage.

Fælles collage
Fælles collage