Blog

Hvem kan hjælpe med mere praksisfaglighed og kreativitet i grundskolen?

Det kan Center for Undervisningsmidler. For en mere praktisk og kreativ folkeskole skal understøttes af viden om meningsfuld undervisning, alsidige materialer og teknologiforståelse, og det findes i landets centre for undervisningsmidler (CFU).

Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen har fremlagt en spændende vision om mere praktisk og kreativ undervisning i folkeskolen. En mere varieret undervisning, der kobler teori og praksis, og som kan motivere endnu flere elever og give dem lyst til at lære mere. 

Den varierede undervisning skal understøttes af alsidige materialer og faglokaler, der blandt andet sætter rammer for fordybelse, kreativitet, teknologiforståelse, design og produktion, lyder det i udspillet.

Der har i årtier været solidt forskningsmæssigt belæg for, at den undervisning, der bedst skaber læring og trivsel hos elever, er, når de er en del af stærke fællesskaber, er aktive, skabende og arbejder sammen i meningsfulde forløb. 

Future Classroom Lab

I Future Classroom Lab udforsker vi, hvordan teknologier kan være med til at udfordre pædagogisk praksis og udvikle nye læringsmiljøer. I samarbejde med kommuner og skoler er vi undersøgende på, hvordan vi kan udvikle nye kreative læringsformer og rum til fremtidens undervisning. I denne blog vil vi skrive om, hvordan vi ser den nye faglighed, teknologiforståelse, udvikle sig. Hvordan kan den udfoldes og udfordres? Hvordan oversætter lærerne fagligheden i undervisningen? Hvilke læringsressourcer kan tænkes at komme i spil i arbejdet? Vi vil også skrive om, hvordan kommuner og skoler griber den organisatoriske side an i forhold til at skulle arbejde med en helt ny faglighed som kræver didaktisk og pædagogisk nytænkning. Vi håber på spændende diskussioner og debatter med alle interessenter i og omkring folkeskolen. Future Classroom Lab (FCL) er en del af EU-samarbejdet European Schoolnet, som i Danmark bliver varetaget af Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole.

I de seneste år har vi set undersøgelser give stemme til elevernes store ønske, om en mere inddragende og meningsfuld undervisning.

Derfor håber vi, at regeringens vision om praktisk og kreativ undervisning kommer til at gennemsyre alle fag og ikke blot håndværk og design, musik og hjemkundskab.

Men det er ikke nødvendigvis en let opgave for skolerne. 

Motiverende, kreativ undervisning kræver ofte meget planlægningstid på tværs af fag og fagligheder – og i stigende grad i samarbejde med verden uden for skolen. Elevernes livsverden skal i spil med alsidige undervisningsmaterialer og teknologier. Fysiske rammer skal retænkes, så de inspirerer og understøtter samarbejde, forsøg og produktion – også i dansk og matematik.

Her har landets centre for undervisningsmidler (CFU) en nøglerolle. Fra den daglige tætte kontakt og store udviklingsindsatser som fx ultra:bit, makerspaces, play@heart og teknologiforståelsesforsøget, har vi viden om, hvordan kreativ og meningsfuld undervisning kan implementeres i en travl hverdag, hvor faglige mål skal nås. 

Herfra også viden om indretning af læringsrum, der kan understøtte en mere kreativ og hands-on undervisning.

CFU’s konsulenter tilbyder alle skoler kurser, konferencer og uvildig rådgivning i undervisning og brug af læremidler. Skal undervisningen være meningsfuld og motiverende stiller det krav til en meget bred vifte af aktuel litteratur, film, spil, og teknologier – de kan lånes gratis på MitCFU tilsat pædagogisk vejledning og sammensat i undervisningsforløb i børnehøjde. Det kan skolerne ikke finde andre steder. 

Teknologiforståelse er også et praktisk fag  

Regeringsudspillet adresserer også teknologiforståelse. Desværre ikke som et obligatorisk fag. Her misser vi muligheden for at klæde alle vores børn og unge på med de kompetencer og kritiske refleksioner, som er helt afgørende for børn og unges mestring af deres fremtid. Det synes alt for smalt at satse på et valgfag, der kun vælges af de elever, der i forvejen er interesserede og hjemmevant på området. 

For netop teknologiforståelse er også et praktisk fag, der fremmer deltagelsesmuligheder, kreativitet og mening.

Uanset tilgangen er det afgørende at skoler kan få rådgivning og vejledning i teknologier og digital dannelse.

CFU´ernes it-didaktiske konsulenter er guider i det ofte uoverskuelige landskab af læringsteknologier og deres kobling til skolens fag. CFU’erne har været definerende i de forsøgs- og udviklingsprojekter, der er gennemført på området og har en stor vidensbank inden for elevers digitale dannelse og adfærd. 

CFU’erne støtter og rådgiver i hele fagområdet, - også hvis skoler vil lave principper for brug af mobilen eller i forbindelse med indkøb af teknologi. CFU’erne har viden om de nyeste teknologier og var fx nogle af de første til at udbyde kurser og vejledning i chatGPT og står bag udviklingen af SkoleGPT - en gratis og sikker platform, der kan bruges i skolens undervisning.

Hvis de frisatte folkeskoler skal lykkes med at uddanne og danne til fremtidens samfund og skabe en skole med mere praksisfaglighed og kreativitet, skal de have støtte, viden og inspiration fra uvildige aktører som CFU.