Litteratur til danskfaget
Blog
Danskfaget og litteraturen er vores fælles passion
Arbejdet med den nyere litteratur kan noget helt særligt i danskundervisningen. Der er ikke noget bedre end at opleve, hvordan litteraturen kan skabe glæde hos vores elever.
Da vi mødte hinanden for en del år siden, fandt vi hurtigt ud af, at vi havde en fælles passion: Glæden ved at undervise i dansk og ikke mindst glæden ved LITTERATUR. Vores begejstring for danskfaget og litteraturen var så stor, at vi blev enige om, at vi blev nødt til at dele det med andre. Vi ville gerne sprede budskabet og dele vores glæde.
Det blev startskuddet til at dyrke vores fælles passion og videndele med andre, som i dag har resulteret i, at vi har en fælles facebook og instagram side (@litteraturtildanskfaget), hvor vi anbefaler litteratur til danskundervisningen, men også til elevernes frilæsning.
Udover vores fælles instagram har vi hver især vores egen blog og profil på instagram, hvor vi lægger undervisningsforløb op, og glædelig viser frem og åbner døren ind til vores klasseværelser og undervisning.
Vi er begge meget passioneret dansklærere på hver vores folkeskole og holder meget af den nye børne- og ungdomslitteratur. Vi er begge ved at uddanne os til danskvejledere ved UCC i KBH.
Vi underviser i dansk og begge tilknyttet PLC på vores skoler, så interessen er ikke kun begrænset til vores danskundervisningen og litteratur til brug i undervisningen, men bestemt også til elevernes frilæsning.
Vi har en meget vigtigt mission - vi vil gerne skabe mere læselyst og fremme elevernes glæde og nysgerrighed for danskfaget og litteraturen.
Hvad kan litteraturen?
Arbejdet med den nyere litteratur kan noget helt særligt i danskundervisningen. Der er ikke noget bedre end at opleve, hvordan litteraturen kan skabe glæde hos vores elever.
Styrkelse af elevernes indlevelse, såvel som indsigt, har stor betydning for arbejdet med litteraturen og skal tildeles mere plads i arbejdet med litteraturen i undervisningen.
Vi skal i undervisningen sigte mod en litteratursamtale, hvor der er plads til flere mulige tolkninger af teksten, og hvor formålet er, at elevernes stemmer kommer til udfoldelse.
Her på denne blog vil vi invitere jer indenfor i vores klasseværelser. Invitere jer ind i en litteraturundervisning, der bærer præg af mere litterær fordybelse, hvor elevernes egne oplevelser og identifikation med litteraturen er i centrum i det omfang det er muligt.
Vi skal fokusere på at få eleverne ind i en fortolkningssituation, hvor de kan argumentere og begrunde deres valg og sammen åbne teksten og give plads for elevernes individuelle tolkninger.
Vi skal turde sætte tempoet ned og gå mere i dybden med litteraturen og vælge de svære tekster.
Læselyst og læseglæde
I en tid, hvor elevernes læsemotivation er for nedadgående, skal vi holde ild i læselyst-faklen. Vi skal fokusere på at få genvundet elevernes læselyst. Vi skal være nysgerrige på, hvad der kan motivere dem og hvordan vi kan fastholde deres læseglæde. Vi har ikke fundet det endegyldige svar, men vi er nysgerrige og undersøgende og er fulde af ideer.
Så foruden at vi på vores blog vil invitere jer tættere på vores tilgang til litteraturundervisningen, vil vi også dele vores nysgerrighed og interesse for at genskabe læselysten hos eleverne.
Håber I vil følge med, og sammen med os være nysgerrige på danskfaget og den tilhørende litteraturen. Har I lyst til at komme tættere på vores undervisning og vores litteraturarbejde, så følg også med på vores profiler på Instagram og Facebook.
Dorthe Rise (@danskvaerelset) og Ulla Maria (@ullamariasklasser)