Litteratur til danskfaget

Blog

Litteratursamtale i børnehøjde

“Hvilken genre kan du godt lide at læse?”, spurgte Anna, da jeg kom forbi hendes plads i klassen. “Jeg kan lide at læse mange forskellige genrer, men min yndlingsgenre og den, som jeg læser flest bøger af er nok hverdagsrealisme,” svarede jeg.

Publiceret Senest opdateret

Litteratur til danskfaget

Vi er to meget dedikerede dansklærere, der blogger om danskfaget og vores store passion litteratur til undervisningen. Vi er optaget af at fremme elevernes glæde og nysgerrighed for danskfaget og litteraturen. Vi vil gerne i vores arbejde med litteraturen i danskfaget give vores elever nogle gode læseoplevelser. Oplevelser der styrker elevernes personlige identitet, som er sprogudviklende og giver dem viden om litteratur og forhåbentlig er med til at gøre dem til bedre læsere. På denne blog vil vi dele vores dagligdag med jer og åbne dørene til vores klasselokaler. En praksisnær blog med ideer til jeres danskundervisning, hvor fokus er indlevelse og indsigt i litteraturens fantastiske verden.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anna nikkede samtykkende og sagde, at det var også hende yndlingsgenre og refererede til Karlas kabale, som hun var ved at læse nu. Derefter havde Anna og jeg en god snak om, hvad det var, som vi godt kunne lide ved genren og andre bøger indenfor samme genre, som vi havde læst. Vores snak var ikke en lærer-elev snak, men en snak mellem to ligestillede litteratur interesserede. 

Skal vi fange eleverne læselyst, så skal vi gå foran. Vi skal være igangsætter for interessen for litteraturen, og vi skal møde eleverne i øjenhøjde, når vi snakker litteratur med dem. Vi skal anerkender og interessere os for deres valg af litteratur og skabe muligheder for netop disse litteratursamtaler i børnehøjde, hvor vi hjælper eleverne med at finde den litteratur, som de godt kan lide at læse, og det sidste kommer først. 

Genkender de fleste af os ikke et besøg på biblioteket, hvor eleverne hiver tilfældige bøger ned fra hylderne, fordi de ikke ved, hvad de gider at læse og læreren har sagt, at nu skal I finde en frilæsningsbog. 

Vi skal give os tid til at dykke ned i elevernes læseinteresser, inden de står foran hylderne på biblioteket med alle de skønne historier og give dem selvindsigt i egne læseinteresse. 

Til det formål kan det være nyttige at inddrage ‘Læsekortet’, hvor eleverne, sammen med jer, har krydset af, hvor deres læseinteresse ligger henne.

Dermed har både eleven, læreren, forældrene og bibliotekaren et godt udgangspunkt for at finde det rigtige match mellem bog og læser. 

Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke skal motivere eleverne til at have lyst til at læse andre genrer og udvide deres læsefelt, men vi tror på, at når de først har åbnet op for læselysten, så har de også lysten til at udfordre deres læseinteresse.

Vi tror på, at læseglæde og læselyst i stor grad starter ved os som undervisere. Vi udviser stor interesse for bøgerne, interesse for hvilke bøger eleverne læser og selv kan snakke med om bøgernes handling.

For glæden ved litteratur er noget vi deler.

@Ullamariasklasser @danskvaerelset