Litteratur til danskfaget
Blog
Tanker bag min årsplan
Mange lærere efterspørger disse dage årsplaner. I min årsplan bliver litteraturen det store omdrejningspunkt.
Nu er eleverne sendt på ferie og jeg skal til at få styr på årsplanen til 9.kl. I løbet af året har jeg fået booket bøger på CFU, lagt gode ideer til side og være nysgerrig på nye genrer, som jeg skal kigge lidt mere ind i. Jeg ser altid frem til de dage, hvor jeg kan sidde i fred og ro og lave årsplanen til kommende skoleår.
Når jeg laver min årsplan, bliver litteraturen springbrættet til mange forskellige danskaktiviteter. Jeg har som sagt booket en del bøger fra CFU, da mine elever som udgangspunkt skal læse en bog om måned. Jeg giver selvfølgelig også plads til, at de selv kan vælge bøger.
I mit valg af bøger til 9.kl. har jeg lagt vægt på, at der blandt andet skal være litteratur, der taler ind i deres ungdomsliv, litteratur der giver mulighed for at reflektere, litteratur der har gode analyse- og fortolkningsmuligheder og ikke mindst litteratur der ‘bare’ rummer en god historie.
Jeg har tidligere skrevet et indlæg til Folkeskolen, hvor du kan læse, hvordan jeg arbejder rundt om bøgerne. Du kan finde blogindlægget her,
https://blog.folkeskolen.dk/blog-dansk-danskundervisning/forpligtende-laesning/224994
Igen I år har jeg tilmeldt min klasse DUDIDA, der står for Det Uofficielle Danmarksmesterskab I Danskfaglig Analyse/Fortolkning. I DUDIDA dyster vi mod/med elever fra hele landet om at kaste os ud i et kreativt og fortolkende litteraturarbejde. Vi var med sidste år, og det var MEGA godt og super COOL arrangeret. Du kan læse mere om det her, https://cfu.via.dk/kurser-og-konferencer/76510-webinar-dudida-for-elever?fbclid=IwAR1ckRQwH_UYFqKxEiNlCUWSh7rDzc53JTm7c4_73MHRQK_GJu42UQEFwSQ
Jeg har selvfølgelig fokus på, at de fire kompetenceområder læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation bliver dækket i min årsplan. Jeg gør mig også nogle tanker om, hvordan vi kan arbejde med de forskellige fremstillingsformer/genrer og skriver de lidt større opgaver ind i min årsplan. Jeg skriver også ind, hvornår vi fx. har onlineprøver.
Min grammatikundervisning skriver jeg ikke ind i årsplanen, da jeg ugentlig afsætter en time til grammatikundervisning. I den time arbejder de både med grammatikmateriale (hæfte og online) og i egne tekster. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke arbejder med grammatik i de andre timer, men så ved jeg, at jeg ikke kommer til at 'glemme' det.
Det er første gang, at jeg har 9.kl., så derfor har jeg behov behov for at læne mig op af en MEGET synlig struktur, så jeg sikre, at vi kommer omkring de forskellige fremstillingsformer og de fire ‘kasser’, der bliver mit afsæt til vores fordybelsesområder.
For at hjælpe mig selv og eleverne med at have overblik over disse, hænger jeg plakater op i klassen, hvor vi løbende skriver på, når vi har arbejdet med en fremstillingsform, og hvilken kasse vores læste tekst passer ind i (de plakater skal jeg også igang med at lave:)).
Foruden at jeg hvert år udvælger bøger til vores litteraturundervisning, så udvælger jeg også nogle grundbøger, der bliver de gennemgående i min danskundervisning. Jeg plukker lidt fra de forskellige bøger og bruger dem også meget som inspirationskilde til min egen planlægning.
Min ALLER-ALLERstørste udfordring, når jeg planlægger min årsplan er at begrænse mig. I år vil jeg virkelig bestræber mig på det…. om det lykkes, det tror jeg ikke.
God sommerferie til jer alle:)