Litteratur til danskfaget
Blog
Årsplan - mit smertensbarn
I disse dage sidder jeg og laver årsplan og skal tage nogle store og afgørende beslutninger (sådan føles det i hvert fald), om hvad jeg skal have med i den. I år vil jeg virkelig bestræbe mig på at lave en realistisk årsplan, altså en hvor jeg rent faktisk når det, som jeg har planlagt. Hvordan det skal lykkes, aner jeg faktisk ikke, men jeg bevarer håbet lidt endnu.
Mit største dilemma er ikke kun, hvad jeg skal have med. Det andet store dilemma er også, hvad jeg ikke skal have med, og hvilken litteratur jeg ikke skal vælge. Et tilvalg er jo også et fravalg, så hvilke fordybelsesområder skal vinde kampen frem for andre, hvilke tekster skal eleverne skrive, så de får skrevet i alle teksttyper. Derudover skal også være plads til, at de kan arbejde med litteraturanalyser, synopsis-træning, stavning og terminsprøver, projektuge, praktik… ja, listen er lang.
Min årsplan skal jo gerne også være up to date med, hvad der rører sig inden for danskfaget, så den strækker sig ud i samfundet og ligeledes ind i elevernes egen verden.
Jeg er hverken stresset eller har mistet overblikket over min årsplan (endnu). Jeg har bare virkeligt svært ved at vælge, hvad jeg skal have med.
I år er det årsplanen til 9.kl. Den er jo nærmest kronen på værker. Lige nu føler det mere, som en tur op af Alpe d'huez. Jeg skal nok komme derop, det kræver bare lidt mental træning, lidt hjælperyttere og troen på, at jeg godt kan.
Så sidder du også og sveder over årsplanen, så er du ikke alene. Jeg er her også, og jeg lover dig, at det vil jeg sikkert også være næste år.