Pædagogisk LæringsCenterForening

Blog

Husk PLCeren i skoleårets planlægning

Og helst inden du stikker hånden ned i den store fordelingshat af timer til funktioner og ressourcepersoner på skolen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Juleferien kommer akkurat på rette tidspunkt – også i 2021. For en stund kan vi sænke skuldrene en anelse, slå benene op, mæske os i alt for mange kalorier og ellers ”bruge den sunde fornuft” udi sociale sammenhænge, som Søren Brostrøm så fint har formuleret det.

Pædagogisk LæringsCenterForening

Pædagogisk LæringsCenterForening, PLCF, er en forening for lærere, der er tilknyttet det pædagogiske læringscenter, samt lærere med vejleder- eller konsulentfunktion på området. Vi forsøger at give vores medlemmer inspiration til, hvordan de kan udvikle PLC, samtidig med at vi prøver at påvirke vores område politisk ved at samarbejde med ministeriet og andre aktører på området og selvfølgelig også DLF omkring arbejds- og uddannelsesforhold. Besøg www.plcf.dk

Lige så sikkert det er, at det igen ringer ind på skolerne efter nytår (forhåbentlig), lige så sikkert er det, at planlægningen til et nyt skoleår også løbes i gang efter juleferien.

Mange ender skal nås: Tid til forberedelse, et utal af møder, nye indsatsområder, diverse tilsyn, fagudvalg osv. Listen er lang – og i takt med vi har fået uddannet et væld af faglige vejledere, skal der naturligvis også afsættes god tid til disse, for at de kan sætte deres kompetencer i spil bedst muligt.

Og så er der også lige læringsvejlederen –  ja, hende eller ham, som man tidligere – og enkelte steder stadig - kalder for skolebibliotekaren.

Generalisten, der binder det hele sammen på PLC og hvis uddannelse og arbejdsopgaver nærmest kan betegnes som en #cand. nærmest alt#, der har en udtalt uundværlig blækspruttefunktion på PLC.

Men det er også denne generalist, der de senere år ofte er blevet offer for spare iveren, når tid til andre opgaver og andre gode ressourcepersoner skulle findes.

Så kære skoleleder:

Kulturformidling, udstillinger, back office opgaver, vejledning, udvikling af analoge/digitale læringsaktiviteter og elevernes fritidslæsning er blot nogle af de arbejdsopgaver læringsvejlederen varetager rigtig mange steder.

Arbejdsopgaver der på én gang både er uundværlige og tidskrævende – og som ikke bliver løst af sig selv. Lige om lidt ser en ny Bekendtgørelse for PLC dagens lys. Den kunne med fordel danne udgangspunkt for både refleksion og en god drøftelse med sin PLCer og PLC team.

Og helst inden du stikker hånden ned i den store fordelingshat af timer til funktioner og ressourcepersoner på skolen.

God arbejdslyst & godt nytår!