Jeanette Kjærgaard Christiansen

Blog

Hjertebørn

Tænk, hvis du hver dag, når du gik hjem fra dit arbejde havde en oplevelse af, at du ikke havde slået til på arbejdet i dag, at du havde en følelse af, at du ikke kunne mestre dit job, og at du dag efter dag følte dig dum. Hvor længe ville du holde til det? Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg hurtigt ville kaste håndklædet i ringen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Andet program af ”Smertensbørn” har været over skærmen her til aften kl. 20.40, og sikke en debat det første program har skabt! Nu håber vi, at det vil føre til nogle gode forbedringer i den danske folkeskole. Vi har brug for fokus på faglig og social trivsel, det hele barn, dannelse og mental sundhed.

I mit job som inklusionspædagog oplever jeg ofte elever, der har det fagligt svært. De har svært ved at følge med, de har svært ved at koncentrere sig og holde fokus, og de tjekker derfor ud af undervisningen. Nogle elever har over en længere periode, måske år eller hele deres folkeskoletid, fået en oplevelse af, at de ikke lykkes med at gå i skole, da de har haft svært ved de opgaver, som der er blevet stillet dem, og efterhånden begynder de at udvikle et negativt selvbillede, et fikseret mindset, og det kan gå hårdt ud over deres selvtillid, selvværd og tro på fremtid. For nogle elever er det en meget lang folkeskoletid på 10 år, som de "bare" skal have overstået, men det er ingen elever tjent med, og det kan vi ikke være bekendt. Den oplevelse skal vi have gjort noget ved!

Forny folkeskolen

Jeanette Kjærgaard Christiansen

Mit navn er Jeanette Kjærgaard Christiansen. Jeg er 45 år, har tre børn, er gift med Bo, og vi bor i Høng. Jeg arbejder som inklusionspædagog på Høng Skole, hvor jeg primært har mine timer i overbygningen. Mit arbejde går ud på at støtte eleverne i deres faglige, sociale, emotionelle udvikling. Min drivkraft er helt klart kontakten med de unge. Jeg føler mig privilegeret over, at jeg får lov til at følge dem i deres ups and downs, og at jeg har mulighed for at støtte, hjælpe og give dem redskaber til at komme videre i livet. Jeg har det bedste job i verden!

Vores folkeskole trænger til fornyelse. Vi har brug for en folkeskole, der ikke kun lægger vægt på det fagfaglige, men også på det mere praktiskfaglige, så flere elever kan få succesoplevelser, når de er i skole. Man kunne evt. oprette en praktisk linje, hvor elever kan være mere aktivt deltagende i undervisningen. Denne praktiske linje kunne lægge sig op af diverse erhvervsuddannelser, så eleverne får prøvet nogle forskellige fagområder af. Vi har dog også brug for, at de helt almindelig fag på skoleskemaet så som madkundskab, idræt, musik, håndværk/design og billedkunst igen får en ”stemme” og en betydning. 

Når elever oplever, at de ikke mestrer at gå i skole, så de har tre måder at tjekke ud på; de kan enten bliver urolige og fjerne fokus fra det, som de synes, er svært, og som de har brug for hjælp til, de kan trække sig ind i sig selv, eller de kan se sig nødsaget til at bliver hjemme fra skole, da presset bliver for stort. Det er ikke forbi, at eleverne ikke vil i skole; det er fordi, at de ikke kan. Det er for svært, og deres hjerne og alarmberedskab er simpelthen på overarbejde.   

Succes!

Alle børn har brug for at opleve, at de lykkes med noget, og det er vores opgave at finde ud af, hvad de kan lykkes med, når de er i skole. Alle børn har brug for at opleve, at de kan mestre at gå i skole. Det har en stor betydning for, hvordan deres selvopfattelse bliver, og det er med til at give dem en god ballast for en god og tryg barndom, et godt ungdomsliv med masser af lyst til læring, tro på egne evner, innovativ tænkning og mod på udfordringer gennem hele livet.