Jarl Falk Sabroe

Blog

Pædagogikken strikes back

Ja sådan slutter en artikel i det seneste nummer af Magasinet Asterisk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Artiklen hedder “Til Kamp for traditionerne”, Det er spændende og tankevækkende læsning og jeg er enig i, som der står i introen til artiklen, at det uddannelsespolitiske fokus i mange år har været på alt, hvad der er nyt og smart. Så det er svært ikke at synes godt om en artikel der slutter med “Pædagogikken strikes back”! Artiklen kommer på bedste vis rundt om dannelse, pædagogisk konservatisme, det hedengangne begreb kundskaber og moderne uddannelsespolitik for blot at nævne lidt.

Er det rigtigt, at pædagogikkens arvegods er en klods om benet? Jeg tror desværre, at det har den været for mange. Men i min optik burde dansk uddannelsespolitik ikke glemme vores pædagogiske arvegods, det skal hele tiden ligge der som et fundament samtidig med, at vi har øjnene åbne for pædagogiske reformer, som kan sikre, at vores børn og unge er beredte på, hvad fremtiden finder på at diske op med. Pædagogikkens opgave er bevarende og forandringsskabende på samme tid.

Børn og unge skal via skolegangen opnå så solide kundskaber, så de kan videreudvikle vores samfund ud fra vores nordiske forståelse af dannelse og dyder. Efter min mening har vi med den nuværende danske model opfundet de vises sten. I rigtig mange år har de danske skoler slået dørene op for små nysgerrige poder, der efter 10 år er trådt ud som robuste, kritiske og livsduelige unge. Men er vi ved at smide dette over bord, fordi vi nu synes at det er vigtigst, at de unge ved, hvordan de lærer - og ikke længere hvad de lærer?

Jarl Falk Sabroe

Jeg sidder i kommunalbestyrelsen i Holbæk Kommune for Socialdemokratiet. Jeg er uddannet lærer fra Holbæk Seminarium med linjefag i historie og idræt. Har siden 2001 arbejdet henholdsvis som lærer på Tuse Skole og mellemleder både kommunalt, privat og i Røde Kors Asylafdeling. Er i dag afdelingsleder på en lille folkeskole i Rørby. Jeg vil forsøge at blogge om skole- og uddannelsespolitk set fra et kommunalbestyrelsessæde med dybe rødder i folkeskolen.

I artiklen blev jeg især fanget af Jens Erik Kristensens syn på det han kalder reformtræthed i uddannelsessystemet. Forhåbentligt bliver denne reformtræthed ved at brede sig. For vores uddannelsespolitik skal udspringe af vores arvegods og ikke fra Canada, New Zealand eller hvor salgsivrige skolebogsforlag gerne vil have os til at skue.    

Det vi skal forsøge at få de reformvillige politikere til igen at forstå er, at vores samfund allerede besidder de kompetencer, der er nødvendige for at kunne håndtere “den uvisse” fremtid.

http://edu.au.dk/aktuelt/asterisk/vis-artikel/artikel/til-kamp-for-traditionerne/

Artiklen er skrevet af Carsten Henriksen på baggrund af interviews af Jens Erik Kristensen, Christian Sandbjerg Hansen og Claus Haas