Jarl Falk Sabroe

Blog

Tavshedskultur

Jeg har netop deltaget i en arbejdsmiljøkonference, hvor jeg havde fornøjelsen af at høre oplæg af Rasmus Willig, der er lektor på RUC. Han fremlagde forskning, der underbyggede en påstand om, at vores samfund har undergået en udvikling der har resulteret i en øget tavshedskultur.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er blevet bange for at sige vores mening og ytre os om magthaveres beslutninger af frygt for vores egen jobsikkerhed. Men vores samfund har brug for at vi ytre os, ellers vil vi få et fattigere demokrati. For vores demokrati er afhængig af kritik, fra de som hver dag leverer undervisning, pleje, omsorg og alle de andre gøremål, der er grundlaget for vores velfærds samfund. Hvis vi ikke tør give vores mening til kende, vil resultatet blive mangelfuldt eller der bliver truffet forkerte beslutninger til skade for vores samfunds udvikling. 

Det kan godt være at der er ro på bagsmækken, når man ikke mødes af kritik eller kritisk stillingtagen til de handlinger eller beslutninger der tages. Jeg er selv vokset op i en tid, hvor jeg i skolen lærte at det var positivt at være kritisk. Dette afspejledes for eksempel i karakterskalaen, hvor det at forholde sig kritisk og udvikle nye handlemuligheder på en problemstilling var en del af den højeste karakter 13’s forudsætning. At forholde sig kritisk til undervisningen og det omgivne samfund, er en egenskab, vi skal sikre at ungdommen lærer at mestre. 

Efter oplægget kom jeg til at tænke på Tana fra animationsfilmen “Tavshed”. Den handler om den jødiske pige Tana, der overlevede 2. Verdenskrig og et ophold i Theresienstadt. Men da hun efter krigen kom til Sverige, for at bo hos slægtninge, tvinges hun til tavshed. Filmen viser, hvilke konsekvenser dette har for Tana. Tavsheden er destruktiv i alle sine former. Det skal vi forholde os til i vores tilgang til arbejdet med børn og unge mennesker. Vi må ikke holde op med at opdrage og uddanne til kritisk tænkning. 

Jarl Falk Sabroe

Jeg sidder i kommunalbestyrelsen i Holbæk Kommune for Socialdemokratiet. Jeg er uddannet lærer fra Holbæk Seminarium med linjefag i historie og idræt. Har siden 2001 arbejdet henholdsvis som lærer på Tuse Skole og mellemleder både kommunalt, privat og i Røde Kors Asylafdeling. Er i dag afdelingsleder på en lille folkeskole i Rørby. Jeg vil forsøge at blogge om skole- og uddannelsespolitk set fra et kommunalbestyrelsessæde med dybe rødder i folkeskolen.

Filmen og tilhørende undervisningsmateriale kan findes på filmcentralen.dk