Jarl Falk Sabroe
Blog
SFO - en vigtig del af skoledagen
Er en kortere skoledag ensbetydende med mindre læring?
Flere skoler i Holbæk Kommune har i forbindelse med frihedsforsøget afkortet skoledagen. Betyder det så, at eleverne lærer mindre? Nej, det mener jeg bestemt ikke. Derimod styrker den kortere skoledag sfo’ernes mulighed for at lave endnu bedre fritidspædagogik.
Og det er en vigtig del af den hverdag, som vores folkeskoler skaber for vore børn.
SFO-tiden kan sikre bedre elevtrivsel, udvikle børnenes dannelse og kulturelle forståelse og skabe nye og anderledes relationer. Børnene kan indgå i fællesskaber på tværs af klasser og mødes i andre sammenhænge end de gør i den daglige undervisning.
Foto: Ann Diget
Min yngste datter går i SFO på Tuse Skole. Her har børn og pædagoger bl.a. haft æbleuge, cykeluge, kreauge og i denne uge står den på indianeruge. Snart er det i kunstens tegn, børn og voksne skal boltre sig.
Børnene skiftes også til at hjælpe til i caféen, her hjælper børn og voksne hinanden med at tilberede mad, dække bord og selvfølgelig også holde pause, som min datter slutter af med at sige, når jeg spørger hende, hvad de hjælper med i caféen.
“Man kan lave alt, hvad man vil”, kom det uden tøven, da jeg forleden spurgte hende, “hvad er det bedste ved at gå i SFO?”
Det skal trods alt nok tages med et gran salt, men at det er hendes oplevelse fortæller mig, at pædagogerne leverer et fantastisk tilbud.