Lars Drud

Blog

Folkeskolens paradigmeskifte

Så blev det jul!

Offentliggjort Sidst opdateret

Lars Drud

Min hensigt er ikke finde sandheder, men netop at pege på spørgsmål og problematikker, samtidig med at jeg vil forsøge at forklare, udlægge og reducere den kompleksitet, som omgiver Folkeskolen. Det sker ud fra mit afsæt, min praksiserfaring fra 12 år som lærer, 26 år som skoleleder på tre skoler, og den teoretiske videreuddannelse som cand. pæd. i almen pædagogik, master i ledelse med særlig fokus på specialpædagogik og tilgange til undervisning og forskning fra bl.a. opgaven som beskikket censor på læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og PD-uddannelser i specialpædagogik. Kan kontaktes på lars.drud@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så blev det jul alligevel! 

Næsten som i ethvert eventyr. Fik her i morgen “Folkeskolen” ind med posten, og hvilken glæde.

Jeg tænkte med det samme, at nu oplevede jeg et paradigmeskifte af de store.

Lutter gode sager:

Efter årtiers bløde institutionelle og mekaniske tilgange i den dominerende skoleparadigme, blev diskussionerne lukket op.

Fokus på resiliens med omtale af gode forskere som Mette Marie Ledertoug, Nina Tange og Henrik Knoop.

Grundige og diskuterende artikler om temaet.

God vikling af Peter Berliner om resiliens og fællesskab.

Temaet omsat til praksis. Gode diskussioner mellem Per Schultz Jørgensen og Dion Sommer - jo jeg er Schultz Jørgensen fan. Dion Sommer virker efterhånden altmodisch - undskyld Dion.

Dejligt fokus på livsduelighed - fint ord!

Spændende tema om hvad der styrer skolen - er det ikke snart på tiden at skolen bliver styret indefra? Endelig super tilgang af Per Kibæk Laursen om skolen frihed.

Tak til “Folkeskolen”, nu blev det endelig jul.