Ulla Hjøllund Linderoth
Blog
Styrk elevernes arbejdsspørgsmål
Vend tankegangen på hovedet og lad eleverne udarbejde arbejdsspørgsmål, når de arbejder med undersøgelser eller modeller i naturfagene.
Oftest er tilgangen den, at der ud fra en problemstilling, skal udarbejdes arbejdsspørgsmål. Ud fra arbejdsspørgsmålene skal der findes undersøgelser eller modeller, som kan besvare de enkelte arbejdsspørgsmål. Mange elever har ikke det katalog af undersøgelser og modeller, som det kræver for at kunne besvare arbejdsspørgsmålene kvalificeret. Ofte bliver det med meget hjælp fra lærerne.
Tag et konkret afsæt
Lad eleverne komme med forslag til, hvilke arbejdsspørgsmål en bestemt undersøgelse eller model i geografi, biologi eller fysik/kemi kan give anledning til at stille. Mange elever er konkret tænkende og vil især kunne imødekommes ved denne tilgang. At lade spørgsmålene springe ud af det konkrete vil samtidig gøre det lettere for eleverne at få øje på, hvilke supplerende undersøgelser eller modeller, der skal trækkes ind. På denne måde trænes eleverne i at se sammenhænge mellem arbejdsspørgsmål og undersøgelser og/eller modeller.
Fra undervisning til fælles naturfagsprøve
I den daglige undervisning kan man vælge at brede arbejdsspørgsmålene ud og have et større antal end til prøven. Senere vil flere spørgsmål kunne slås sammen og eventuelt omformuleres. Ved løbende at have arbejdet med en tæt kobling mellem delkompetencer og arbejdsspørgsmål, vil eleverne kunne stå stærkere, når de selv skal til at jonglere mellem problemstilling, arbejdsspørgsmål og det konkrete arbejde.
Eksempler på arbejdsspørgsmål
Find de konkrete undersøgelser på: https://www.naturfagskonsulenten.dk/materialer