Ulla Hjøllund Linderoth

Blog

Bliver den naturlige forskertrang svækket med alderen?

Tænk hvis vi som voksne kunne være lige så nysgerrige og have samme kreative tilgang til vores omverden som børn. Måske ville vi som voksne være mere interesse for den Verden, vi lever i og med, se anderledes ud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Små børn siges at have en naturlig nysgerrighed overfor deres omverden. De har en interesse for naturen, er undrende, stiller spørgsmål og har en trang til at undersøge. Forleden så jeg empirisk funderet undersøgelse, som omhandlede anvendelsesmuligheder for papir-clips! Overvej nu, hvor meget forskelligt, du kan bruge en papir-clip til – kan du finde på 5, 10 eller måske 50 måder?

Ulla Hjøllund Linderoth

Uddannet biolog og har i mange år været lektor ved Læreruddannelsen Silkeborg samt naturfagskoordinator i Silkeborg Kommune. Nu selvstændig naturfagskonsulent, som blandt meget andet afholder naturfagskurser for lærere, er beskikket censor ved den fælles naturfagsprøve og i perioder underviser i udskolingen. Desuden formand for Undervisningsministeriets Opgavekommission i naturfag, med til at skrive læremidlet Xplore og med til at udvikle Naturkraft som oplevelsesarena. Se www.naturfagskonsulenten.dk. På bloggen vil jeg diskutere de strømninger, som berører naturfagene, og som er med til at udvikle en til stadighed nytænkende og spændende undervisning. Samtidig vil jeg give inspiration og konkrete værktøjer til en faglig og fagdidaktisk velfunderet undervisning i naturfag.

Børn, svarende til indskolingselever, kan finde på optil 200 måder at bruge en papir-clip på. Kreativiteten falder drastisk igennem skoletiden, og som voksen er antallet i gennemsnit på 10-15. Det er temmelig skræmmende. Nu skal indlægget ikke omhandle papir-clips, men det får mig til at tænke på vores tilgang til undervisningen i skolens naturfag. Stimulerer vi egentlig elevernes undersøgelsestrang og vidensbegær gennem den måde, vi underviser på? Eller er der i virkeligheden tale om en aflæring?

Jeg følger tæt mikroforskermetoden og har senest været jury i mikroforskerkonkurrencen. Her har jeg oplevet engagerede indskolingselever og læst de indsendte rapporter, som beskriver, hvordan der er arbejdet. Jeg er vildt imponeret over de mange seje lærere, som formår at skabe rammer for, at eleverne kan bevare deres naturlige nysgerrighed udfolde deres trang til at undersøge naturen og naturfaglige fænomener.

Kan vi som voksne lykkes med at give børn plads til at videreudvikle det, der instinktivt ligger i dem, vil vi få flere voksne, som kan finde på mange anvendelsesmuligheder for en simpel papir-clip. Ikke at det er et mål i sig selv, men det er nærmere et udtryk for, at vi som voksne også skal anerkende værdien i at være nysgerrige overfor naturen og vores omgivelser i det hele taget.