Blog

"Armene-over-hovedet-dag"

Hvornår er det man lykkes i sit arbejde? Altså sådan en ”armene-over-hovedet-dag”, hvor man bare mærker energien blive ved, selvom man har haft undervisning i 5 timer. Hvornår og hvordan er det man mærker disse dage?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu hvor coronaen hærger, bliver vi hver dag mindet om de forskellige restriktioner, som vi efterhånden er eksperter i at efterleve. Nogle dage kører det bare, andre dage hænger ændringerne os langt ud af halsen.

Men hvad med mit kerneopgave….? Lykkes jeg med det og er jeg glad og tilfreds?

Lige nu er efterårsferien indenfor rækkevidde - jeg syntes egentlig jeg fortjener en tiltrængt pause.

Dorthe B Clausen

Børnehaveklasseleder på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Jeg er uddannet socialpædagog i 1989 og har erfaringer fra tre forskellige folkeskoler og specialområdet. Jeg har stor interesse i Børnehaveklasseforeningens lokalkreds i Viborg og er medlem af bladudvalget bag fagbladet ”Skolestart”. Jeg har rigtig mange værdier, som jeg vægter højt i mit arbejde, bl.a. at børnehaveklassen bliver benævnt med navnet som det er, nemlig Børnehaveklassen. Derudover fylder brobygning, genkendelighed, glæde, tryghed, relationer, åbenhed, struktur, legen og forældresamarbejdet rigtig meget i mit daglige arbejde som børnehaveklasseleder.

Personligt har jeg for mange dage, hvor jeg går hjem fra job, tappet for energi og så mangler jeg stadigvæk at blive klar til næste dag. Når jeg kigger indad og spørger mig selv, hvor er det, det går galt, så står og falder det altid med, at jeg ikke føler mig ordentlig forberedt.

Hvorfor? - Stiller jeg for store krav til mig selv? - Er jeg ustruktureret i min forberedelse? - Mangler jeg inspiration? - Sætter jeg urealistiske mål? - Mangler jeg tid?

Eller er det noget helt andet, er det rammerne i folkeskolen lige nu, er det sammensætningen af eleverne, er det mit samarbejde med kollegaerne, er det samspillet med min ledelse, forventningerne fra forældrene.

Jeg tror desværre ikke, at der er så meget jeg kan gøre lige nu og her. Men jeg vil bestræbe mig på at være forberedt og bruge emner der kan inspirere - for jeg kan altså godt huske de dage, hvor jeg havde ”armene over hovedet”, det var en super fed fornemmelse og gør mig helt glad bare ved at tænke på det.