Cannot draw content. Required options not set.
Click settings-icon above to edit.

Blog

🚶🏼‍♂️🚶🏻‍♀️Walk and talk 🚶🏻‍♀️🚶🏼‍♂️

Kan en gåtur godt være undervisning? Hvis jeg umiddelbart spørger børnehaveklassebørnene vil de nok sige nej, men efter vores 5 ugers skridttælling, tror jeg nok de gerne vil have gåturen fast på skoleskemaet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min Børnehaveklasse havde de sidste 5 uger af skoleåret et "Gå- barometer".

Uden at eleverne vidste det, var der faktisk flere forskellige mål med “Gå- barometeret”

Vi skulle selvfølgelig kigge, snakke og lære om det vi så. Vi fulgte naturens udvikling og snakkede om det vi så.

Dorthe B Clausen

Børnehaveklasseleder på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Jeg er uddannet socialpædagog i 1989 og har erfaringer fra tre forskellige folkeskoler og specialområdet. Jeg har stor interesse i Børnehaveklasseforeningens lokalkreds i Viborg og er medlem af bladudvalget bag fagbladet ”Skolestart”. Jeg har rigtig mange værdier, som jeg vægter højt i mit arbejde, bl.a. at børnehaveklassen bliver benævnt med navnet som det er, nemlig Børnehaveklassen. Derudover fylder brobygning, genkendelighed, glæde, tryghed, relationer, åbenhed, struktur, legen og forældresamarbejdet rigtig meget i mit daglige arbejde som børnehaveklasseleder.

Et andet mål var også at tælle skridt. Inde i børnehaveklassen snakkede vi om kost (sund og usund) vi snakkede (og så på plancher) hvor mange skridt man skulle gå, for at forbrænde forskellige madvarer og drikke. F.eks. skal man gå ca 2000 skridt for at forbrænde en mælkesnitte - ca 4200 skridt for at forbrænde en ½ l. cacao. Det var en øjenåbner for flere elever. 

Jeg havde også det mål, at eleverne skulle snakke med sin gåmakker på turen, nogle dage gav jeg dem “et emne” inden vi gik fra skolen, andre dage gik vi bare. 

Et “skjult” mål fra min side var faktisk også, at jeg havde nogle urolige drenge der fik brugt noget energi på disse ture. Drengene havde en stor interesse i de forskellige marker og landbrug vi gik forbi på vores vej, så det var en ekstra win win at gå tur med dem. Jeg havde også nogle “ikke så aktive” børn i min klasse, som bestemt ikke så frem til gåturen, men efterhånden blev det også en positiv oplevelse for dem.

Eleverne var meget optaget af at se hvor mange skridt vi gik på vores ture, som jo næsten var blevet en daglig begivenhed. Men efterhånden blev interessen for hvad der nu f.eks var sket på den mark efter børnehaven, eller hvor høje er majsene oppe ved kirken osv. Det var skønt at opleve elevernes evne til selv at få øjnene op for hvad der skete i naturen. De kunne også tit spørge mig: Tror du vi kan/skal se at........ 😊 

Vi bor i et dejligt område, hvor jeg kunne planlægge forskellige ruter, så vi ikke skulle gå den samme tur hver gang. Det var super skønt (også for mig) at komme ud af klassen og mærke naturen, og ikke mindst mærke forskellen på eleverne fra vi startede på turene til vi havde prøvet det nogle gange.

Vi kom næsten på op 100000 skridt hen over de 5 uger 😱helt nøjagtig gik vi 95714 skridt (foruden ALLE de skridt som børnene jo går/løber når de leger i frikvarterene) Vi har kun talt skridt, når vi har gået vores ture. 

Rundt regnet går man ca 2000 skridt på 1½ km. Vi har så faktisk gået ca 70 km. på de 5 uger 😳👍💪🤩 Det er da bare for sejt. 

Derfor fik børnehaveklassen også et diplom den sidste skole dag. 

Jeg har allerede lagt gåturene ind i min kommende årsplan for børnehaveklassen og denne gang bliver det ikke kun de sidste 5 uger. 

Powered by Labrador CMS