Blog

Det er da egentlig ret fantastisk at vi når i ”mål”.

200 skoledage - Tiden går derud af, dagligdagens udfordringer bliver hurtig til hverdag. Jeg bliver stadig lige overrasket over, at skoleåret pludselig er slut og at det nye hold, bogstaveligtalt allerede står og ”venter i garderoben”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleåret lakker mod enden, det er snart tid for børnehaveklasselederen at aflevere endnu en børnehaveklasse til den kommende 1. klasselærer - det er en skøn fornemmelse at tænke tilbage på året der er gået, tænke på alle de ting vi har lavet sammen, alle oplevelserne, emnerne, aktiviteterne, udfordringerne, turene…. 

200 skoledage - Tiden går derud af, dagligdagens udfordringer bliver hurtig til hverdag. Jeg bliver stadig lige overrasket over, at skoleåret pludselig er slut og at det nye hold, bogstaveligtalt allerede står og ”venter i garderoben”.  

Jobbet som børnehaveklasseleder rummer rigtig mange gøremål ”mægle”, ”undersøge”, ”holde ro”, ”problemløse”, ”trøste”, ”opdrage”, ”teste”, ”anerkende”, ”opmuntre”, ”vejlede” ”mentalisere”, ”inspirerer”, ”lege”, ”undervise” - jeg kunne egentlig blive ved i en lind strøm (jeg har slet ikke været omkring samarbejdet med kollegaer og forældre!).

Dorthe B Clausen

Børnehaveklasseleder på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Jeg er uddannet socialpædagog i 1989 og har erfaringer fra tre forskellige folkeskoler og specialområdet. Jeg har stor interesse i Børnehaveklasseforeningens lokalkreds i Viborg og er medlem af bladudvalget bag fagbladet ”Skolestart”. Jeg har rigtig mange værdier, som jeg vægter højt i mit arbejde, bl.a. at børnehaveklassen bliver benævnt med navnet som det er, nemlig Børnehaveklassen. Derudover fylder brobygning, genkendelighed, glæde, tryghed, relationer, åbenhed, struktur, legen og forældresamarbejdet rigtig meget i mit daglige arbejde som børnehaveklasseleder.

Jeg er spændt på om der næste år også er en der: - skal sendes på toilettet ca. 4 gange i løbet af skoledagen. - er fagligt udfordret, familien er socialt udfordret og har dermed svært ved at støtte op. - motorisk udfordret, taber ting, falder ned af stolen. - har svært ved at holde fokus, meget langsom. - taler dårligt dansk og forstår minimalt af hvad jeg eller kammeraterne siger. - kan læse stort set alle ord. - har en ”popstjerne entre” i lokalet, klassens Alfahanner. - taler højt og vil hele tiden høres og ses. - ikke gå forbi en anden elev uden  lige at ”tjatte” til vedkommende - støber kugler, men kan også selv lokkes til dårlige valg. - kan aldrig ”huske” hvad de lige har gjort, og hvis de kan, så har de ikke gjort noget. - har svært ved at skal vente på tur. - har svært ved at udsætte /tilsidesætte egne behov. - er utålmodige, giver meget hurtig op. - taler uden at række hånden op. - er meget stille, usikker og ydmyg. - fagligt stærke. - har ikke sin ”bedste ven” fra børnehaven mere. - har svært ved at skulle indordne sig i et fællesskab. - vil helts gøre tingene som man selv vil. - er umodne. - har meget fravær. - er sprogligt udfordret - har et simpelt ordforråd. - tager ”dårlige valg”, hvilket giver udfordringer i form af fræk og negativ opførsel. - er stille og langsom, tror ikke på sig selv. - bliver sjældent færdige med opgaver, tegninger og lign. - skal arbejde hårdt for at opnå social kontakt. - har svært ved at finde den faglige interesse. - er ydmyg og udviser mådehold i forhold til at deltage og bidrage.

Men jeg er KLAR… Kom bare an, klasserumsledelse, mentalisering og relations opbygning, det kræver såmænd bare et rigtig godt arbejdshjerte og en smule ”mandsmod” - jeg skal nok vise dem vejen ind i Folkeskolen.