Blog

Genkendelighed for børnehaveklasseeleverne

"Hjemmeskole for børnehaveklasse" har vi ALDRIG prøvet før - vi skal passe på ikke at gøre opgaven alt for kompliceret for de små elever. Det er rigtig vigtigt, at de kan følge med i alle de tilbud der popper op.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg tror det har stor betydning for eleverne, at vi som børnehaveklasseledere laver nogle ting, der er "genkendeligt".

De første dage efter lockdown og alle var sendt i hjemmeskole, opstod der et virvar af tilbud om adgang til gratis portaler og apps - SKØNT det var det da, bevars - men hold nu fast der blev downloadet, trykket og surfet i de små hjem.....  Jeg har hjulpet forældrene med ugeplaner, hvilket de har sat stor pris på. Men det bedste for mine elever i hjemmeskolen har været, at jeg har "sendt" vores kanin rundt til eleverne hver dag. Den besøger selvfølgelig ikke eleverne i virkeligheden 😊 men den skal hjælpe med at lave matematikstykker og tegne en tegning. Eleverne sidder spændt og venter hverdag, hvad har "Stampe" lavet og oplevet..... og så venter de endnu mere spændte på, hvem der nu får "Stampe" med hjem 😃. Jeg sender billeder af det der er tegnet og skrevet (forældrene sender det til mig). De andre elever skal så "finde" matematikstykker på tegningen (eks.: en sol og fire vinduer 1 + 4 = 5)  Jeg filmer (med trommehvirvel fra youtube) når jeg trækker et nyt navn i posen, så der er ingen snyd. 😎 De elsker deres Kanin (og forældrene er så glade for en opgave de kender)

Dorthe B Clausen

Børnehaveklasseleder på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Jeg er uddannet socialpædagog i 1989 og har erfaringer fra tre forskellige folkeskoler og specialområdet. Jeg har stor interesse i Børnehaveklasseforeningens lokalkreds i Viborg og er medlem af bladudvalget bag fagbladet ”Skolestart”. Jeg har rigtig mange værdier, som jeg vægter højt i mit arbejde, bl.a. at børnehaveklassen bliver benævnt med navnet som det er, nemlig Børnehaveklassen. Derudover fylder brobygning, genkendelighed, glæde, tryghed, relationer, åbenhed, struktur, legen og forældresamarbejdet rigtig meget i mit daglige arbejde som børnehaveklasseleder.