Blog

Gode fif til kommende forældre i børnehaveklassen.

Børn vokser med de opgaver de får - "pligter" lærer børnene , at de har betydning for fællesskabet. De sociale og adfærdsmæssige kompetencer har stor betydning for at kunne indgå i et "teamwork".

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At skulle starte i en børnehaveklasse kræver noget helt ANDET, end at "du skal kunne sidde stille og række hånden op". Sætningen oplever jeg desværre stadig bliver brugt, af både forældre og pædagoger i børnehaven, det bliver sagt til barnet, og med en form for løftet pegefinger skal barnet forstå, at det er et krav for at kunne finde ud af at gå i skolen. 

Derfor har jeg de sidste par år, vendt fokuset på de voksne der er omkring barnet. Jeg vil nemlig gerne give dem et indblik i, hvordan de kan være med til, at skabe en god skolestart for barnet. Forældrene er slet ikke klar over, hvor stor deres rolle er i, at deres barn trives i skolen. 

Mine fif er meget konkrete, og når jeg afholder det første forældremøde (i januar, når børnene er skrevet ind i skolen), så gennemgår jeg dem punktvis og så debatere vi hvad og hvordan, man helt præcist gøre, for at styrke de enkelte fif.

Dorthe B Clausen

Børnehaveklasseleder på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Jeg er uddannet socialpædagog i 1989 og har erfaringer fra tre forskellige folkeskoler og specialområdet. Jeg har stor interesse i Børnehaveklasseforeningens lokalkreds i Viborg og er medlem af bladudvalget bag fagbladet ”Skolestart”. Jeg har rigtig mange værdier, som jeg vægter højt i mit arbejde, bl.a. at børnehaveklassen bliver benævnt med navnet som det er, nemlig Børnehaveklassen. Derudover fylder brobygning, genkendelighed, glæde, tryghed, relationer, åbenhed, struktur, legen og forældresamarbejdet rigtig meget i mit daglige arbejde som børnehaveklasseleder.

For at blive god til at være en del af et fællesskab, så skal dit barn:

  • Lege med andre børn.
  • Deltage i fælles aktiviteter. 
  • Forstå fælles opgaver og beskeder. 
  • Kende og bruge de almindelig sociale hilsner: Goddag, farvel... etc.
  • Have en vis grad for selvkontrol.
  • Forstå instrukser i både nye og ukendte aktiviteter.
  • Være selvhjulpet, pakke sammen, af- og påklædning.
  • Være med i en samtale (med simplet indhold)

Nogle eksempler, som forældrene kan bruge for at understøtte udviklingen:

  • Inviter venner med hjem
  • Spil spil med dit barn (behovsudsættelse / tur tagning)
  • Tal med dit barn om at der er forskellige behov i en søskendeflok.
  • Vær til stede i samtalen med sine børn (væk med telefon, TV etc.)
  • Nej er et nej
  • Der er skal-opgaver, må-opgaver og kan-opgaver.
  • Bordskik.
  • Barnet har pligter, der passer til alderen. 

Derefter plejer jeg at slutte med et meget sigende citat af Vinni Rasmussen (Mate Meo) "Børnene er fantastiske til at kopiere os, så giv dem noget fantastisk at kopiere!"